Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det startet i 1997 og mange dro vel sant og si litt på smilebåndet over bilen.

Ikke bare så den annerledes og litt rar ut, men den var en hybrid i tillegg. De færreste visste hva det var, eller hva det kunne brukes til.

Det vi snakker om er Toyota Prius. Siden den forsiktige starten for snart 20 år siden, har bilen blitt en store suksess. Mer enn åtte millioner Toyota og Lexus er produsert med hybrid-drivlinje.

Fjerde generasjon

Noe som i følge Toyota selv, har spart verden for 58 millioner tonn CO2-utslipp og 22 millioner liter bensin. Det er jo noe å ta med seg i disse dieselforbud-tider.

Men det er slett ikke over. Toyota lanserer om kort tid en helt ny Prius, som er fjerde generasjon av bilen.

For å gi deg en liten forsmak på hva vi nå har i vente, har vi sendt vår egen bilekspert til Spania. Broom-Benny er nærmere bestemt i Valencia, på den aller første prøvekjøring av nye Prius:

Vi tar en telefon for å høre hvordan det går.

Dette er også en hybrid, men har noen sovet i timen?

Lengre og lavere

Ring, ring...

– Hei Knut, nå begynte jeg nesten å vente på at du skulle ringe

– Såpass ja – du er i gang med testingen?

– Ja, jeg har fått en god titt og også fått kjørt litt med bilen, akkurat nok til å danne meg et inntrykk. Det var derfor jeg tenkte på deg nå.

– Prius har altså blitt helt ny. Bilen bygger på en ny plattform som gir lavere tyngdepunkt. Den har blitt seks centimeter lengre, halvannen centimeter bredere og to centimeter lavere. Dette merkes på interiøret som nå både føles, og faktisk også er, romsligere. Hele karosseriet er også stivere.

Det er ikke bare utenpå at nye Toyota Prius skiller seg ut...
Det er ikke bare utenpå at nye Toyota Prius skiller seg ut...

Prius er smart bruktbilkjøp for lite penger

Spesielt utseende

– Det sammen med lavere tyngdepunkt og omarbeidet hjuloppheng merkes godt. Bilens kjøreegenskaper har fått et tiltrengt løft, synes jeg.

– Og designet er også helt nytt. Hva synes du om det?

– Tjaaa, vet ikke helt hva jeg skal si om det... Vakkert er nok ikke det ordet jeg vil bruke her. Først og fremst er den annerledes – og med klare hint mot hydrogenbilen Mirai. Toyota legger stor vekt på at denne bilen skal skille seg ut. Og det gjør den virkelig, jeg tror ikke det er noen som vil finne på å kalle nye Prius for en anonym bil, i alle fall.

– Slik har det jo egentlig alltid vært med Prius. Men nå har de altså dratt til skikkelig - og mye!

Fullverdig familiebil

– Noen spennende nyheter under skallet?

– Ja, det har skjedd mye her. Prius har fått en helt ny drivlinje. Det er fortsatt 1,8-liters bensinmotor. Den yter 98 hestekrefter, samlet effekt er nå 122 hestekrefter, det er faktisk litt mindre enn før, da var den på 136 hk. Batteripakka er mindre, men har høyere kapasitet. Størrelsen gjør at Toyota nå har kunnet putte den under baksetet, dermed frigjør de mye plass i bagasjerommet. Med 501 liter der er Prius nå fullverdig familiebil, sier Benny.

– Toyota har også gitt den et skikkelig løft på kjøreegenskaper, og det trengte Prius. Tyngdepunktet er lavere, den er mer komfortabel og mer støysvak. Det merkes særlig godt i litt høyere hastigheter. Girkassa er også vesentlig bedre enn før, ikke så masete som det vi tidligere har opplevd i Prius.

Broom-Benny mener: Dette er en kvalitetsbil

Trenger snart lading

Toyota har også jobbet hardt med å presse ned forbruk og utslipp. Snittforbruket er nå oppgitt til 0,30 liter mil, Co2-utslippet er på 70 gram/kilometer.

– Dette er imponerende tall, og viser at Toyota har klart å legge lista høyere med denne modellen. Nå har den jo langt flere konkurrenter enn den hadde i starten, men det vil overraske meg mye om ikke også den nye vil selge godt hjemme i Norge, sier Benny.

– Og nå er det klart for mer testkjøring?

– Det er helt riktig. Og så er det nok tidlig kvelden for meg. Måtte stå opp omtrent midt på natta for å rekke første fly fra Gardermoen i dag morges. Så nå trenger jeg snart litt lading jeg også, sier Benny

Vi kommer naturligvis med full test på Prius når han er hjemme igjen.

Primitive greier, men denne koster faktisk 400.000 kroner!

Toyota Prius er her i fjerde generasjon. Og den er helt ny, både utenpå og inni.
Toyota Prius er her i fjerde generasjon. Og den er helt ny, både utenpå og inni.

Ladbar hybrid? Bortkastet hvis du ikke passer på å lade