Petter Solberg kan gjøre comeback i tidenes rally-team

Petter og Sebastien Loeb – på samme lag?

Sebastien Loeb og Petter Solberg. I et sensasjonelt comeback! I samme team! Her snakker vi rallydrøm av ypperste sort!
Sebastien Loeb og Petter Solberg. I et sensasjonelt comeback! I samme team! Her snakker vi rallydrøm av ypperste sort!

Det kan gå mot en sjokkretur for både Petter Solberg og Sebastien Loeb i Rally-VM. Solberg, verdenmesteren i Rally i 2003, har de siste to årene kunnet smykke seg to nye verdensmestertitler fra rallycross. Før det jobbet han tungt fra 2009-2012 med sitt eget private team i Rally-VM, men selv for en entusiast som Petter, kostet det nok mer enn det smaket.

Loeb på sin side har de siste sesongene kjørt WTCC for Citroën, etter at han la opp rallysporten med ni strake VM-gull. Selv om han gjorde det bra og vant noen løp i WTCC, så ble det aldri den suksessen som franskmannen hadde i rallyløypene.

Men nå kan det åpne seg en mulighet for begge de to legendene til å gjøre comeback, og det er ikke noe småtteri vi snakker om. Toyota kommer nemlig tilbake i 2017 med sin Yaris WRC.

Ta med at førermarkedet er temmelig låst som det er, med førere opptatt hos fabrikkteamene VW og Hyundai, samt teamene som bruker Ford og Citroën. De eneste som er ledige neste år er Thierry Neuville fra Hyundai og vår egen Mads Østberg fra M-Sport. Men det er ikke disse to Toyotas rallysjef Tommi Mäkinen ifølge ryktene har mest lyst på.

Mäkinen ser på gammelt talent

Mäkinen bør være et kjent navn. Rallylegenden vant fire strake gull i Rally-VM fra 1996-1999, og la opp i 2003, det året Solberg ble verdensmester. Tidlig 2000-tall var preget av en enorm samling med talent, og mange rallyeksperter mener at det aldri noensinne har vært et sterkere førerfelt enn på den tiden.

Nå kan det bli eksplosjon i antall elbiler

Dette er bilen som Solberg og Loeb kan kjøre neste år. Det vil være et PR-kupp for Toyota.
Dette er bilen som Solberg og Loeb kan kjøre neste år. Det vil være et PR-kupp for Toyota.

Hvis vi f.eks ser på 2003 finner vi på topp 8 Solberg, Sebastien Loeb, Carlos Sainz, Richard Burns, Marcus Grönholm, Colin McRae og Tommi Mäkinen. Kremførere av ypperste kaliber. Sammenlign det med dagens startfelt. Bortsett fra suverene Sebastien Ogier, er det ingen av dagens førere som når de syv nevnte førerne opp til kneskåla.

Det er nok hovedgrunnen til at Mäkinen ser på gammelt stortalent. Petter Solberg var i mange år planetens nest beste rallyfører, mens en viss franskmann var universets beste rallyfører. De to i samme team utgjør ett formidabelt talent, med mengder av erfaring til å utvikle bilen. Noen skeptikere vil nok rynke på nesen og mene at de to er for gamle, men er de virkelig det?

Vil skape enorm interesse

Ett annet salgsmoment er den interessen man vil skape med disse to førerne tilbake. Rallysporten trenger sårt den publisitet den kan få, og en slik nyhet vil definitivt bringe tilbake mange fans.

Dessuten var de to førerne ekstremt populære. Av dagens utøvere er det ingen som har klart å skape seg noen stor fanbase, og ingen er i nærheten av det Loeb og Solberg vil klare å få. Bare souvenirsalget for et slikt dream team vil bringe inn store summer i kassen.

Rutinen og erfaringen er også av en annen verden. Med Solbergs 13 rallyseire og ene VM-tittel, samt Loebs 78 seire og 9 VM-titler, snakker vi om to karer med til sammen 10 VM-titler og 91 seire. En ting er sikkert: Går disse to til Toyota, så vil i hvert fall ikke teamet mangle vinner-rutine.

Solberg har allerede vært på besøk

Solberg har allerede pratet med Mäkinen i Finland, hvor Toyotas nye rallybase har tilholdssted, og Mäkinen har sagt det er fullt mulig for Petter å teste Yarisen i sommer. Solberg har bekreftet at han vil forsvare sin rallycrosstittel i 2016, men for 2017 er det ikke lagt noen planer. Noe som gjør at døren til Toyota er åpen.

Dette navnet får vi ikke se på en nybil igjen

Også døren til Loeb er åpen. Etter at franskmannen skrev under om å kjøre for Peugeot i Dakar-rallyet, ble han dumpet av Citroën i WTCC (noe som kan virke merkelig, da han kjørte for Peugeot da han smadret Pikes Peak-rekorden i 2014). Loeb har ikke vært på besøk hos Mäkinen i Finland, men rykter sier at hans representanter har vært på visitt der. Mäkinen legger da heller ikke skjul på sin beundring for Loeb, og sier at hvis franskmannen kunne tenke seg å gjøre noe, vil han selvsagt sette seg ned for en prat med ham.

Det ville betydd alt for Petter

Toyota Gazoo Racing Team som det heter, vil bestemme seg for sine førere når de får muligheten, og inntil videre er det ventet at Mikko Hirvonen vil teste bilen som altså skal kjempe mot VW og Hyundai i 2017. Favoritt til Toyota-setet er Mads Østberg, men for rallyfans rundt omkring på kloden er det vanskelig å overgå ideen om det ultimate drømme-teamet: Solberg og Loeb.

Innrøm det, du blir giret bare av tanken! Det blir nok også Petter Solberg, som i alle år nok følte Loeb som en tvangstrøye rundt halsen. Uansett hvor raskt Petter kjørte, kjørte Sebastien litt raskere. Ingenting ville gledet Solberg mer enn å slå Loeb i den samme bilen. Det ville betydd mye for nordmannen, og vil gjøre underverker for motivasjonen, som jo ofte er det største problemet når man begynner å dra på årene. En supermotivert Petter Solberg er ikke noe man spøker med, og det kan de yngre førerne virkelig få merke!

Dieselforbudet kan gi prisras på bruktbil