Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Å kjøre bil når du er stresset er ingen god følelse. Vekselvis kikke på klokka og banne på de andre ”sinkene” som ligger og putrer langt under fartsgrensen og nyter utsikten opp og ned. Pulsen stiger, aggresjonen vokser og kjøringen blir mer aggressiv.

Men takke meg til litt hverdagsstress på vei for å rekke barnehagen, sammenlignet med jobben som sjåfør i en av pansrede Guard-modellene til Mercedes. Har du den oppgaven, må du takle langt større og mer påtrengende stress enn en irritert barnehageansatt, SFO-leder eller ektefelle.

Ofte er det noen bak deg, eller på siden av deg, som ønsker å hindre at den som sitter i baksetet skal overleve arbeidsdagen.

Jobben din er å sørge for at vedkommende mislykkes.

Vannsøyler er en god hindring som ikke lager hverken bulk eller riper om du skulle reagere for sent. Foto: Dirk Weyhenmeyer
Vannsøyler er en god hindring som ikke lager hverken bulk eller riper om du skulle reagere for sent. Foto: Dirk Weyhenmeyer

Les også: – Håper aldri jeg trenger en bil som dette

Sjåføropplæring del av pakken

Det er ikke hvem som helst som får kjøre disse bilene. Ja, ikke en gang de som kjøper dem.

– Vi råder alle kjøpere til å overlate kjøringen til egne, spesielt opplærte sjåfører. Disse kommer til oss og kurses. Det er del av pakken på disse bilene, forteller markedssjef for Mercedes Guard, Markus O. Nast.

Nå er det som regel ikke et tema at kunden selv skal kjøre i utgangspunktet heller, enten det er snakk om å kjøpe en bil, eller leie en av bilene i Guard-flåten til Mercedes. I alle fall ikke i Europa, der kundegruppa stort sett er firmaer eller det offentlige.

– I Latin-Amerika er det annerledes. Det er markedet rundt 70 prosent privat. Høy kriminalitet, også blant folk flest, og 3.000 kidnappingsforsøk hver eneste dag, gjør at de er i en særstilling, forteller Nast.

3-5 kritiske minutter

Kjøreegenskapene i en S-klasse med full sikkerhetspakke blir naturligvis påvirket av den økte vekten. Foto: Dirk Weyhenmeyer
Kjøreegenskapene i en S-klasse med full sikkerhetspakke blir naturligvis påvirket av den økte vekten. Foto: Dirk Weyhenmeyer

De sjåførene lærer seg kritiske unnamanøvre, ekstrem kjøring på glatt føre, bremsing (ja, det kreves ekstra trening også her, blant annet fordi bilen er så mye tyngre enn en vanlig bil), drifting og en rekke andre øvelser. For å ta kurset kommer de til foten av Alpene, ikke langt unna Salzburg i Østerrike. Her får de kyndig veiledning på lukkede baner, både med is og asfalt under hjulene.

Et viktig prinsipp i Guard-bilene, er at de skal tåle 3-5 minutters angrep, og likevel kunne komme seg videre.

– De pansrede kjøretøyene har ikke egen beskyttelse av motoren, for eksempel. Men hva skjer om det kommer en kule inn der? Ikke så veldig mye, sånn umiddelbart. Du kommer deg bort. Og det er poenget, sier Nast.

Denne har vært eid av en gangsterkonge

Film-manøver brukes ikke

Når bilene veier over fire tonn, blir det straks litt krevende å få dem ut av grøfta. Foto: Vegard Møller Johnsen
Når bilene veier over fire tonn, blir det straks litt krevende å få dem ut av grøfta. Foto: Vegard Møller Johnsen

Men for å komme seg bort, må du kunne manøvrere i en del vanskelige situasjoner.

Har du forresten sett på film at bilene tar en J-sving? Altså at de rygger i stor fart, for så å svinge og bremse, slik at bilen snurrer rundt 180 grader og kan kjøre i riktig retning.

– Det er ikke noe vi lærer våre sjåfører. Det er det flere grunner til: For det første er risikoen stor for at du velter. En liten kant i veien kan sørge for det. Dessuten har de som skyter en langt større skive å sikte på når bilen står på tvers. Det går omtrent like fort å rygge. Våre biler har ikke noen sperre på hvor fort de kan kjøre baklengs, for å si det sånn, påpeker Nast med en alvorlig mine.

Du ser neppe hva som er spesielt med denne

Hastigheten avgjør

Undertegnede fikk altså ta del noe av programmet som sjåførene må gjennom. Her var det blant annet slalåmkjøring på området som tidvis var svært glatt, unnamanvøver på glatt føre etter en bakketopp, hvordan håndtere å få sleng, rette opp sleng og deretter foreta unnamanøver og rett og slett drifting.

En del av dette er akkurat så enkelt som det høres ut. Men mye avhenger av hvor fort du kjører. Små forskjeller i hastigheten gir store utslag på bremselengde eller hvordan biler reagerer på banen.

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen fikk et unikt innblikk i kjøreopplæringen til sjåførene av Mercedes Guard-biler.
Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen fikk et unikt innblikk i kjøreopplæringen til sjåførene av Mercedes Guard-biler.

Større vekt

Det som er mest interessant med å delta på kurset, er å lære hvor mye vekten på bilene har å si. Vi kjørte S Guard, og den veier over fire tonn.

Det gjør naturligvis noe med kjøreegenskapene og bremselengde. Men vi merker også hvilken utrolig jobb som er lagt ned for å gjøre bilene så velkjørende som mulig. Til tross for vekten.

Men du må nok ta hele kurset, som går over to intensive og lange dager, før du virkelig kan begynne å bli kjent med bilens styrker og svakheter under ekstreme forhold.

Dessuten er det noe helt annet å kjøre rundt i trygge omgivelser på en bane med kjegler og sikkerhetssoner, enn å ratte rundt mens kulene hviner forbi på alle kanter. Da handler det ikke lenger om å tenke seg om – men å handle på instinkt. En feilvurdering kan koste både sjåfør og passasjer(er) livet.

Plutselig er det bare å erkjenne at hverdagens stress og mas egentlig er ganske så bagatellmessig.

Her er Forsvarets nye superbiler