Uten dette gir bilen lite mening

Hybrid eller ladbar hybrid – det er spørsmålet her.

Lader du ofte og har mye småkjøring, så sparer du både penger og miljøet med en ladbar hybrid. 
Lader du ofte og har mye småkjøring, så sparer du både penger og miljøet med en ladbar hybrid. 

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo. Jeg vurderer å kjøpe en hybridbil. Men jeg vet at jeg så godt som aldri kommer til å lade. Mest fordi det ikke er kontakter der jeg står parkert ,og dels fordi jeg antagelig glemmer å lade.

Hvis jeg f.eks. starter hjemme uten strøm på batteriet og kjører 40-50 mil. Vil jeg da ha noen form for hjelp med trekkraft?

PÅ en kjøretur på 50 mil sammenhengende kjøring, uten stopp, vil en Toyota "lade-fri" hybrid eller en "Volkswagen plug-in hybrid" kjøre billigst? Håper dere tar dere tid til å svare meg. Mvh. Geir.

Benny svarer:

Hei Geir. Svar skal bli!

Du er slett ikke den eneste som funderer på hybrid- eller ladbar hybridbil om dagen.

Om du ikke har anledning eller glemmer å lade en ladbar hybrid, da forsvinner mye av poenget med denne biltypen.

Det ligger jo i navnet. Hele poenget med biltyper er å lade den. Gjør du det, blir du belønnet med at du kan kjøre både billig og med lave utslipp. Forutsatt at du har en del kortere turer.

Det viser seg at de aller fleste kjøreturene til det norske folk er på under tre mil. Altså godt innenfor det de fleste ladbare hybrider klarer å kjøre på ren eldrift, selv på vinterstid.

Da kan man faktisk den meste av kjøringen gjøres uten at man bruker drivstoff i det hele tatt. Her er det faktisk en god del penger å spare om man er flink med ladekabelen.

– Mange bileiere har grunn til å føle seg lurt!

Hensikten forsvinner

Samtidig har ikke disse bilene rekkevidde-begrensingene som en elbil har. Når batteriet er tomt, tar bensinmotoren over og frakter deg dit du skal, forutsatt at du har bensin på tanken.

Har man ikke lademuligheter eller glemmer å lade, forsvinner mye av vitsen med en slik bil. Da går den jo på bensinmotoren så å si hele tiden – selv om bilen selv vil regenerere noe strøm.

En ladbar hybrid er en del tyngre enn en tilsvarende bensinbil på grunn av batterier, elmotor og ladesystemer. Dessuten har mange også ganske kraftige bensinmotorer.

Så en ladbar hybrid som brukes uten å lades, vil ikke ha noe, eller svært liten, effekt på forbruk og miljø. Samtidig som man går glipp av muligheten til å spare penger på drivstoff.

I tilfeller der man som bileier ikke har lademuligheter er nok en vanlig hybrid å foretrekke framfor en ladbar variant. Vanlig hybrid lader også opp batteriene mer effektivt under kjøring.

Vi vet jo også at en del ladbare hybrider, særlig de litt større SUV-ene, byr på en ganske så voldsom effekt til sterkt reduserte avgifter i forhold til tilsvarende bensin / dieselvarianter og at en del naturlig nok faller for fristelsen til å kjøpe disse. Det viser at av det norske avgiftssystemet ikke er helt tett mellom skottene - tross alt.

Nå kan det bli eksplosjon i antall elbiler

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Full oversikt over bruktbilene – klikk her:

Synspunkter/efaringer? Skriv i kommentarfeltet under: