Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De ladbare hybridene markerte seg for alvor i det norske markedet i fjor. Det startet med Mitsubishi Outlander PHEV, som er verdens første ladbare SUV. Så kom en rekke andre modeller etter, blant dem bestselgeren VW Golf.

I år kommer det flere, og en av dem er akkurat i landet. Vi snakker om BMWs kompakte flerbruksbil 2-serie Active Tourer. Og her har vi en bil som virkelig er skreddersydd for Norge, og norske avgifter!

Gunstig startpris

Når modellnavnet er 225xe, betyr det at BMW-en er en ladbar hybrid. Den går både på bensin og strøm. Total systemeffekt er på hele 224 hestekrefter. Den gjør 0-100 på 6,7 sekunder. Desssuten har den altså 4x4, plass til fem og bagasjerom på 400 liter.

Prisen? Det er her norske avgifter kommer inn. De ladbare hybridene glir gunstig gjennom avgiftssystemet vårt, det gir en startpris på denne bilen på nesten oppsiktsvekkende 358.600 kroner!

To eksemplarer er nå på plass i Norge. Brooms Mats Brustad har akkurat kjørt ett av dem, nå skal vi finne ut hva han synes.

En av de viktigste trendene i bilmarkedet akkurat nå

41 kilometer på strøm

Ring, ring

– Heisann, Knut! Vil du ha en liten konklusjon med én gang?

– Ja, gjerne!

– Jo, her tror jeg BMW rett og slett har oppskriften på en suksess! De har over 500 bestillinger inne allerede, og det kommer til å bli mange flere! Denne bilen har nesten ikke konkurrenter. Den tilbyr to ting veldig mange nybilkjøpere har lyst på nå, i tillegg til at den har mange andre positive sider, forteller Mats.

Denne bilen kan du altså lade med en helt vanlig stikkontakt, og kjøre som ren elbil over kortere avstander. BMW oppgir selv en elektrisk rekkevidde på inntil 41 kilometer.

Her handler det om kompakt flerbruksbil som både er ladbar og har 4x4.
Her handler det om kompakt flerbruksbil som både er ladbar og har 4x4.

Her ser du hvorfor så mange har bestilt den – usett

Herlig skyv

– Akkurat den bør man nok ta med en klype salt, men rundt 30 kilometer bør være oppnåelig. Dermed er også veldig mye av "vanlig" småkjøring dekket. Bilen har en 1,5-liters bensinmotor med twinturbo som driver forhjulene. Bakhjulene går på strøm.

– BMW har jobbet mye med å få overgangen mellom strøm og bensin til å bli mest mulig sømløs. Og der har de virkelig lykkes godt. Dessuten er det et herlig skyv her når du gir full gass. Da får jeg nesten litt Tesla-opplevelse, gassresponsen er kjapp og momentet er virkelig ikke noe du forventer å finne i en flerbruksbil. Her er det virkelig power, sier Mats.

God støydemping

– Hva med resten av bilen?

– Jeg fryktet litt billig-følelse her, med tanke på prislappen. Men i store trekk er dette akkurat hva vi kan forvente av en BMW. Interiøret ser ut som en litt krympet 3-serie. Det er god kvalitetsfølelse på det meste. Jeg reagerer på noe hardplast her og der. Men det er detaljer. God støydemping trekker også opp.

– Bilen har ikke adaptivt understell, så her har BMW tatt valget for deg og meg. Jeg synes de har gått for en god løsning. Den er ganske stramt satt opp, det gir presise kjøreegenskaper. Men samtidig er komforten bra, i sum et godt kompromiss, mener Mats.

BMW med forhjulstrekk? Ikke rart denne vakte oppsikt...

Øvre del av Golf-klassen

– Men det mange sikkert lurer på: Duger den som familiebil?

400 liter bagasjerom, er det for snaut til å kalle den familiebil?
400 liter bagasjerom, er det for snaut til å kalle den familiebil?

– Det er et godt, men litt vanskelig spørsmål. Kommer helt an på hvor stort plassbehov man egentlig har. Dette er jo en kompakt bil. Lengde på 4,34 meter betyr at vi er i den øvre delen av Golf-klassen, men til gjengjeld er bilen høyreist. "Vanlig" Active Tourer har bagasjerom på 468 liter. I den ladbare utgaven stjeler drivlinje og batterier endel plass, og vi ender på 400 liter.

– Det er absolutt ingen plassorgie, og jeg tipper en god del av kjøperne plusser på med en skiboks ganske kjapt. Samtidig er det altså ikke mange alternativer der ute for de som vil ha ladbar bil med 4x4, til en ganske overkommelig pris. Derfor er det nok også gode sjanser på at det blir ventelister på denne bilen, avslutter Mats.

LES OGSÅ: Vinneren blant bilene "alle" vil ha

Nå er de to første eksemplarene på plass i Norge. BMW 225xe blir en svært attraktiv bil i vårt marked. 
Nå er de to første eksemplarene på plass i Norge. BMW 225xe blir en svært attraktiv bil i vårt marked. 

Dette er i ferd med å bli en stor ladbar-suksess