– Håper jeg aldri trenger en bil som dette

Østerrike (Broom TV 2): Vi er med på en helt spesiell lansering.

Når det står Guard på en Mercedes S-klasse, da snakker vi helt spesielle saker. Denne er pansret og veier fire tonn!
Når det står Guard på en Mercedes S-klasse, da snakker vi helt spesielle saker. Denne er pansret og veier fire tonn!

I idylliske vinteromgivelser i Østerrike, finner vi en rekke med flotte biler. De står stilt opp på en isbane. Klar for å kjøres så is og snø spruter. Moro – ikke sant?

Joda, bortsett fra én ting: Disse bilene er laget for å tåle kuler, granater og til og med miner. At det er et økende marked for slike kjøretøy, med all den terrorismen og volden som preger nyhetsbildet nå, er ikke akkurat noe å glede seg over.

Men samtidig er det en viktig jobb. Disse bilene redder mange menneskeliv. Og det er ikke så mange som gjør det bedre enn Mercedes.

Ser vanlige ut

De har nemlig laget pansrede biler i over 80 år. Det er faktisk ikke mange som kan vise til lignende erfaring på dette området.

Og de lager bilene helt fra bunnen av, det er ikke noe som sendes til en ekstern samarbeidspartner og blir ettermontert. Mercedes gjør det selv.

Fra utsiden ser bilene helt vanlige ut. Men det er de ikke! Avhengig av modell, kan du altså sitte her og vite at det skal ganske så mye til for å skade deg.

Det høres rimelig spesielt ut, for oss vanlige mennesker. Men det er dessverre flere og flere som har et behov for pansrede kjøretøy rundt om i verden.

Her er Forsvarets nye superbiler

Egne sjåfører

Bilene vi får teste, er laget for å beskytte personer som det er sannsynlig at kan bli utsatt for vold, attentat eller drapsforsøk.

Mercedes tilbyr en rekke ulike modeller i det de kaller Guard-rekken sin. Du får for eksempel S-, E-, GLE-, M- og Pullmann Guard.

Kundene som kjøper disse bilene har stort sett egne sjåfører. Disse blir sendt hit til Østerrike, i nærheten av alpene, der de lærer seg å håndtere dem i ekstreme situasjoner. For pansringen gjør en del med vekt, og dermed også kjøreegenskapene. Og da gjelder det å vite hvordan du skal håndtere bilen – også på glatt føre.

Vi er blant en håndfull journalister som får ta del i dette programmet. Blant høydepunktene er isbane-kjøring med S-Klasse Guard.

En spent bunke biljournalister fra hele verden gjør seg klare til testing.
En spent bunke biljournalister fra hele verden gjør seg klare til testing.

Denne har vært eid av en ekte gangster-konge

Frykter for livet

Det å kjøre rundt på isbane i en Mercedes S-klasse er i seg selv ganske vilt. Denne digre bilen er jo ikke akkurat det du vanligvis forbinder med slik kjøring. Her er den altså i tillegg pansret, og veier over fire tonn. Det er som om du skulle satt et eksemplar av lillebror E-klasse på taket av S-klassen, dette er MYE bil!

Det er spesielt å tenke på at de gangene denne bilen presses til grensene i det virkelige liv, så kan det sitte en eller flere personer i baksetet som frykter for livet. Sjåføren har et stort ansvar og en krevende jobb. Men det tar ikke lang tid før jeg skjønner at Mercedes virkelig har lagt alt til rette for at den jobben skal kunne gjøres under trygge forhold.

Havner i grøfta

De har nemlig gjort en meget solid jobb med kjøreegenskapene. Gjennom en rekke øvelser både på is og bane, får vi satt den skikkelig på prøve. Og vekten tatt i betraktning, er Mercedesen overraskende lettkjørt, og forutsigbar.

Riktignok går det galt for en kollega som kommer fra et land der man ikke akkurat er vant til å kjøre på glatta. Han havner utenfor veien, og når fire tonn Mercedes havner i grøfta, ja da er det litt jobb å få den opp igjen!

Vi andre får sette S-klassen skikkelig på prøve, og får også leke oss med litt drifting. Og hvis du lurer – ja, det er gøy!

Vi kommer tilbake med mer fra dette arrangementet.

Dette er monster-luksus på billigsalg

Hvis du først mister kontrollen over fire tonn Mercedes, ja da er det fort at dette kan skje: Rett i grøfta! 
Hvis du først mister kontrollen over fire tonn Mercedes, ja da er det fort at dette kan skje: Rett i grøfta! 

Du ser neppe hva som er helt spesielt med denne: