DIESEL ELLER BENSIN? Det skal godt gjøres å se om det sitter en diesel- eller bensinmotor under panseret. Politiet opplyser til Side3 at de ikke har noen metoder for å kunne identifisere dieselbiler i trafikken, og at de derfor ikke har noen tanker om hvordan de skal kunne håndheve forbudet. Illustrasjonsfoto: Magnus Blaker, nettavisen.no/AMEDIA
DIESEL ELLER BENSIN? Det skal godt gjøres å se om det sitter en diesel- eller bensinmotor under panseret. Politiet opplyser til Side3 at de ikke har noen metoder for å kunne identifisere dieselbiler i trafikken, og at de derfor ikke har noen tanker om hvordan de skal kunne håndheve forbudet. Illustrasjonsfoto: Magnus Blaker, nettavisen.no/AMEDIA

Politiet vet ikke hvordan de skal håndheve dieselforbudet

Ikke lett å se forskjell på bensin- og dieselbiler...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oslo kommune banker nå gjennom et hastevedtak om forbud mot dieselbiler, før et tilsvarende tiltak er ferdig med høringsrunden.

Byrådet ønsker nemlig ikke å vente på faglige innspill før de setter ned foten, skriver Nettavisen.

Les også: Dieselforbud i Oslo på dager med høy forurensning

Hastevedtaket til byråd Lan Marie Nguyen Berg er nesten identisk med det som er ute på høring, med én vesentlig forskjell som snur det hele på hodet:

Uavhengig av teknologi

Høringsforslag: Forbudet mot dieselbiler gjelder ikke for «kjøretøy som benytter Euro 6/VI-teknologi»

Hastevedtak: Forbudet mot dieselbiler gjelder ikke for «kjøretøy over 7,5 tonn som benytter Euro VI-teknologi».

Det betyr at hastevedtaket forbyr alle dieselbiler å kjøre i byen, helt uavhengig av renseteknologi. Mens det permanente forslaget sier at dieselbiler med nye motorer med moderne renseteknologi skal få lov til å kjøre. Dette betyr i så fall unntak for majoriteten av dieselbiler solgt de siste par årene.

Travelt med å forby

Oslo kommune har sagt at hastevedtaket kun skal gjelde denne vinteren, og at den forskriften som nå er ute på høring nå skal gjelde fra neste vinter.

Byrådet har ikke umiddelbart kunnet svare på hvorfor disse forslagene ikke er like.

– De som i klimaets navn fremmet dieselbiler, var plutselig ansvarlige for at barn ikke fikk puste

Oslo kommune har det så travelt med å forby dieselbiler i Oslo, at hastevedtaket mot dieselbiler ikke er det samme som det som de har sendt til høring.

Politiet vil ikke kommentere

I høringsforslaget til dieselforbud som er sendt ut på høring, står det at det vil være politiets jobb å håndheve forbudet.

Politiet opplyser til Side3 at de ikke har noen metoder for å kunne identifisere dieselbiler i trafikken, og at de derfor ikke har noen tanker om hvordan de skal kunne håndheve forbudet.

– Vi skal ha et møte med kommunen neste uke og kan ikke kommentere denne saken overhode før det, opplyser pressevakten i Politiet i Oslo til Side3.

Det fremstår derimot ganske klart at de ikke vil kunne få sin normale støtte fra Statens vegvesen på tekniske kontroller, siden dieselforbudet ikke gjelder på statlige veier.

Du kan lese mer om bil og trafikk på side3.no – her:

LES OGSÅ: Mange bileiere har grunn til å føle seg lurt