Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I år kommer en helt ny Mercedes E-klasse på markedet. Det er en bil som det er store forventninger til. Mercedes er åpenbart klare for å legge ned mye prestisje i denne modellen. De hevder den kommer til å sette en ny standard på flere områder, blant annet rundt kjøreassistentsystemer og såkalt autonom kjøring.

Nå er prisene klare. Innstegsmodellen i starten, E 220d med en helt ny 194 hesters dieselmotor, starter på 530 000 kroner.

Lanseringen i Norge starter 15. april.

Parkere med mobilen

Nye E-klasse kommer altså med svært mye utstyr tilgjengelig.

Den siste generasjonen styreassistent fra Mercedes-Benz heter Drive Pilot. Systemet lar bilen kjøre selv under en rekke omstendigheter. I tillegg til å holde en korrekt avstand til bilen foran, kan man med Distance Pilot Distronic nå også følge bilen foran automatisk i hastigheter i opptil 210 km/t.

I inntil 130 km/t reguleres avstand og styring automatisk, også på veier uten veioppmerking.

Ved hjelp av Active Lane Change-assist kan bilen selv bytte fil når du kjører på motorveien.

Remote Park Pilot gjør at du nå kan parkere bilen enkelt og problemfritt med din egen smarttelefon. Ved hjelp av Remote Park-assistenten styrer du parkeringsprosessen med en app, og E-Klasse kjører automatisk inn i parkeringsluken eller garasjen.

Test av E-klasse: – Èn ting irriterer meg

Banebrytende interiør

E-klasse er en bil mange av oss har et forhold til, fordi den er svært populær som taxi.

Sjansene for at du får sette deg i baksetet på en slik bil er derfor stor. Og derfra får du god utsikt til det spesielle interiøret i den nye modellen

Her byr nemlig nye E-Klasse på flere nyheter. De to mest iøynefallende er de doble høyoppløselige skjermene på dashbordet og de berøringsfølsomme betjeningsknappene på rattet.

I tillegg kan du lade smarttelefonen din trådløst.

Vi i Broom var med på en førvisning av interiøret på E-klasse, og ble imponert over det nye infotainmentsystemet og måten det styres på. Her overgås konkurrentene på flere områder.

Les også: Fant Mercedes til 70 millioner – hos høgger'n

Mye standardutstyr

E-klasse kommer med et omfattende utvalg av standardutstyr, inkludert 9G-Tronic automatgirkasse som gjør at bilen akselerer raskere, automatisk klimakontroll, fem valgbare kjøremodus, Audio 20 USB infotainment-system og elektrisk justerbare forseter.

Den norske standardsutstyrspakken inneholder i tillegg blant annet nedfellbare bakseter, setekomfortpakke, LED-hovedlys, 17" lettmetallfelger, forberedt for Garmin-navigasjon og "Mercedes me connect" som via internett gir tilgang til en rekke funksjoner og tjenester via smarttelefon, tablet, PC eller direkte fra bilen.

– Vi tror E-Klasse vil treffe våre eksisterende kunder men også tiltrekke seg nye kunder som ønsker klasseledende bil innen teknologi og komfort uten at det går på bekostning av luksus, sier konstituert direktør i Mercedes-Benz Personbil, Reidar Holtedahl.

Blir billigere

I første omgang vil nye E-Klasse komme med to motoralternativer, mens det etterhvert vil komme et bredere utvalg av motoralternativer. E 200 opprettholder samme effekt som sin forgjenger på 184 hk, samtidig som prisen går ned.

E 220 d har en helt ny firesylindret dieselmotor, som tilbyr redusert utslipp, mer behagelig gange og økt effekt fra 170 hk til 194 hk.

På listen av øvrige motoriseringer som lanseres høsten 2016 finner vi blant annet E 350 d og den ekstremt spreke Plug-in modellen E 350 e med hele 279 hestekrefter, som oppleves som en sportsbil samtidig som den forbruker mindre enn de fleste små kompaktbiler.

Alle nye motoralternativer har ECO start/stopp-funksjon og 9G TRONIC automatgir som standard.

Les også: Gammel E-klasse: Nei, dette er ikke verdens beste bil

Priser Mercedes E-klasse

E 200 - 2-liter, bensin, 184 hk: 535.000 kroner

E220 d - 2-liter, diesel, 190 hk: 530.000 kroner

E 350 d - 3-liter, diesel 258 hk: Ikke klar

E 350 e - 2-liter, hybrid 279 hk: Ikke klar