Andre generasjon av VWs kompakt-SUV, Tiguan, er klar. 1. februar, det ble det åpnet for å bestille den i Norge.
Andre generasjon av VWs kompakt-SUV, Tiguan, er klar. 1. februar, det ble det åpnet for å bestille den i Norge.

Storselger blir helt ny

Dette var lenge Norges mest solgte SUV.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

VW Tiguan har vært en kjempesuksess i Norge, helt siden den kom på markedet i 2008. Lenge var det også landets mest solgte personbil med firehjulsdrift.

Men med årene har markedet for kompakte SUVer endret seg. Flere nye modeller har kommet til, og Tiguan har ikke helt klart å holde konkurrentene unna.

Derfor er det på høy tid at det nå kommer en ny generasjon. Vi har sett den på bilutstillingen i Frankfurt, og når er det altså åpnet opp for å bestille den.

To motoralternativer

I første omgang er det to drivlinjer men kan bestille - enten 150 hesters dieselmotor eller 180 hesters bensinmotor. Alle har 4x4-systemet 4Motion.

Her er prisene (eks. frakt- og leveringsomkostninger):

• Tiguan Trendline 2,0 150 hk TDI DSG 4MOTION 7-trinns automatgir: 404 500 kroner

• Tiguan Businessline 2,0 150 hk TDI DSG 4MOTION 7-trinns automatgir: 449 900 kroner

• Tiguan Highline 2,0 150 hk TDI DSG 4MOTION 7-trinns automatgir: 463 000 kroner

• Tiguan Highline 2,0 180 hk TSI DSG 4MOTION 7-trinns automatgir: 495 800 kroner

Les også: Topp 5: Verdens mest solgte SUVer

– Vesentlig større

– Vi har store forventninger til salget av den nye Tiguan i Norge. Bilen er vesentlig større og er full av ny teknologi og innovasjoner, sier direktør for Volkswagen i Norge, Ulf Tore Hekneby.

Han ser også frem til å kunne tilby kombinasjonen forhjulstrekk og DSG-automatgir, som kommer senere i år.

Dette er Tiguan med R-design-pakken. Den nye modellen er helt klart mer sportslig enn den utgående.
Dette er Tiguan med R-design-pakken. Den nye modellen er helt klart mer sportslig enn den utgående.

Stort bagasjerom

Tiguan er den første SUV'en VW som er basert på den såkalte MQB-plattformen, en fremtidsrettet plattform som brukes av en rekke biler fra Volkswagen-gruppen.

Vekten er redusert med 50 kilo i forhold til forrige modell med Euro 5-motorene.

Det er gjort store forbedringer når det gjelder innvendig plass og bagasjerom. Volumet i bagasjerommet er på 615 liter, eller hele 1.655 liter med setene nedfelt.

Les også: Mange biler kan få ekstra krefter – uten at det koster skjorta

Nytt 4x4-system

Også motorene er nye og mer drivstoffvennlige enn tidligere. Et bredt spekter av åtte motorer tilbys, med alt fra 115 til 240 hestekrefter som åpnes fortløpende for bestilling.

Selv om motorene er kraftigere, er de opptil 24 prosent mer drivstoffeffektive enn Euro 5-motorene i forrige modell.

Det nye systemet med 4MOTION Active Control gjør det også enklere enn noensinne å tilpasse firehjulstrekksystemet til underlaget. Bilen er også konstruert for tilhengervekt på inntil 2500 kg, og tilbys selvfølgelig med Trailer Assist, det nye tilhengerassistentsystemet.

Innvendig er det mye likt det vi kjenner fra VW fra før. Nå får du også head up display i Tiguan!
Innvendig er det mye likt det vi kjenner fra VW fra før. Nå får du også head up display i Tiguan!

Assistentsystemer som Front Assist med City nødbrems, adaptiv cruise control og Lane Assist kjørefeltassistent er standard. Andre innovasjoner innebærer blant annet Active Info Display og Head-up display, Google Street View, trafikkinformasjon og informasjon om ledige parkeringsplasser.

App Connect er standard i Norge og gjør at du kan speile innholdet fra din smarttelefon på bilens infotainmentskjerm.

Her kan du lese mer om den første smakebiten på nye Tiguan

Designrevolusjon

Nye Tiguan er 6 centimeter lenger, akselavstanden er forlenget med 7,7 centimeter og den er 3 centimeter bredere enn tidligere. Samtidig er bilen 3,3 centimeter lavere enn før, noe som er med på å gjøre den nye modellen både mer dynamisk og aerodynamisk med redusert luftmotstand.

Fronten er også markant med en bred grill, full-LED frontlykter og – avhengig av utstyrslinje – en kromlist på tvers over frontlyktene.

Panseret er høyere enn tidligere, og tornadolinjen over dørhåndtakene går også gjennom LED-lyktene bak på bilen og forsterker både aerodynamikken og det tøffe designet.

I første omgang må du velge mellom 150 hk diesel- eller 180 hk bensin-motor.
I første omgang må du velge mellom 150 hk diesel- eller 180 hk bensin-motor.

Mye utstyr

Trendline har i tillegg til alle sikkerhetssystemene LED baklys, 17» lettmetallfelger, Front Assist med City nødbremsfunksjon og fotgjengerregistrering, knekollisjonspute på førersiden, Car-Net App Connect, Radio Composition Media med 8» berøringsskjerm og 3 soners klimaanlegg som standardutstyr.

Businessline får i tillegg Adaptiv cruise control, full-LED frontlys, Dynamisk lysassistent, Park Pilot parkeringssensorer foran og bak, sidekollisjonsputer bak, multifunksjonsratt, mørke ruter, komfortseter og elektrisk innfellbare utvendige speil som standard.

Highline får Active Info Display, oppvarmet multifunksjonsratt, 18» lettmetallfelger, kromlist i luftinntak foran, mørke LED baklys, og Top-Comfortseter som standard.

Les også: Råsterk SUV til under halv pris