KOSTET DYRT: Roger Furumo, inspektør ved Statens vegvesen sin uteseksjon i region nord stoppet to vogntog som manglet autopass-brikke. Det kostet eierne dyrt. Kjøretøyet på bildet har ikke noe med saken å gjøre. Foto: nordlys.no/AMEDIA.
KOSTET DYRT: Roger Furumo, inspektør ved Statens vegvesen sin uteseksjon i region nord stoppet to vogntog som manglet autopass-brikke. Det kostet eierne dyrt. Kjøretøyet på bildet har ikke noe med saken å gjøre. Foto: nordlys.no/AMEDIA.

Manglet brikke til 200 kroner – det kostet 16.000 i gebyr

Og det var ikke første gang heller.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sjåførene skjønte ikke helt vitsen med å kjøre rundt med gyldig bombrikke i vogntoget. Det ble kjempedyrt.

De to tungtransportsjåførene ble stoppet av vegvesenets kontrollører på E6 i Burfjord i Nord-Troms denne uka, skriver Nordlys.

Begge måtte innse at bompengebrikke og gyldig autopass-avtale kostet begge 16.000 kroner i gebyr. Det viste seg også at bilene hadde betalt 8.000 kroner hver av samme årsak ved et tidligere tidspunkt.

Transportfirmaet som eier begge vogntogene har dermed hatt en samlet utgift på 48.000 kroner.

Reglene må følges

Roger Furumo, inspektør ved Statens vegvesen sin uteseksjon i region nord, kan forstå at transportører i Troms ikke skjønner vitsen med autopassbrikke langs veiene i fylket, hvor det bare er Rya-tunnelen utenfor Tromsø som krever bompengeavgift.

– Det er en gang slik at forskriften om dette pålegget som ble innført i 2015, skal håndheves. All næringstransport over 3500 kilo er pålagt en montert brikke og gyldig avtale, utstedt av bompengeselskapene. Det koster et par hundrelapper å kjøpe brikken, og så kommer i tillegg den løpende utgiften når kjøretøyet passerer en bomstasjon.

– Vil du kalle dette slurv med rutiner?

– Det er ikke mine ord, men man gjør seg sine tanker.

Statens vegvesen, tolletaten og politi er satt til å sjekke dette og andre ting i tungtransportkontroller langs veiene.

Baller på seg

De to vogntogene som ble stoppet i Burfjord – langt unna nærmeste bomstasjon – tilhører transportører i Troms, og driver med frakt av stykkgods.

– Gebyrene baller på seg når de blir stoppet på nytt etter å ha blitt avslørt første gang. Gebyret starter på 8.000 kroner, andre gang øker det til 16.000 kroner, vel å merke hvis det er gått mer enn to år etter at det første gebyret ble utstedt.

Flere ble stoppet

Vegvesenets utekontroll har utført kontroller i området Skjervøy, Storslett, Burfjord og Alteidet denne uka.

Et ADR-vogntog (farlig gods) ble parkert langs veien fordi bilen manglet sikkerhetsutstyr om bord. Fire ble anmeldt på grunn av brudd på hviletid og flere måtte tåle gebyr for dårlige dekk, samt kjetting-mangel.

Du kan lese mer om bil og trafikk på nordlys.no – her:

LES OGSÅ: Må ha bombrikke, selv om han aldri passerer bomstasjon