Se – her er «fremtidsbilen» i Norge
John-Andreas var kjapp med å ta bilde.
Den er lansert i noen få europeiske markeder, men ikke i Norge. Likevel – her er hydrogenbilen Toyota Mirai knipset ved Frognerkilen i Oslo! Den meget spesielle bilen var godt surret fast på en biltransporter. Og Broom-leser John-Andreas Johnsen (40) var ikke sen med å reagere da han fikk øye på den.
– Det var mellom Sjølyst og Color Line-brygga. Jeg mente jeg hadde sett bilen på nettet før. Og da jeg så Toyota-merket på den, luktet jeg lunta, sier bilinteresserte John-Andreas.
Spydspiss
Han forteller også at det var en god del biler som bremset opp da de fikk øye på ekvipasjen.
– Man skal jo ikke tukle med mobilen under kjøring, så jeg var litt kreativ da jeg tok dette bildet, sier John-Andreas.
Mirai er spydspissen i Toyotas store satsing på hydrogenbiler. Verdens største bilprodusent mener hydrogen er framtidens drivstoff, og har av den grunn droppet alt som heter elbiler.
Disse klarte ikke å lure seg unna kameralinsene
Vintertest
Espen Olsen som er PR- og informasjonssjef hos Toyota Norge vedkjenner seg dette eksemplaret. I alle fall delvis.
– Ja. Vi har lånt en hvit Toyota Mirai, som er på belgiske skilter. Den var på vei tilbake til Belgia tidligere i dag på lastebil, så det er ganske sikkert den som er observert, forteller Olsen.
Han legger til at bilen har vært her på vintertest.
– Dessverre var det ikke like mye vinter denne uken, som det var den forrige. Men vi har likevel gjort oss nyttige erfaringer.
Koste rundt 600.000,-
– En annen gledelig ting er at bilen går veldig stille på norsk asfal. Den er ganske "sær" i forhold til det vi finner i mange andre land, blant annet er den temmelig grov. Det skaper innimellom litt hodebry for mange av oss som steller med bilimport i forhold til dekkvalg, forteller Olsen.
– En annen ting vi har notert på pluss-lista er at bilen har et veldig godt varmeapparat, selv om det ikke var på det aller kaldeste. Bilen blir også mye fortere varm enn en bensin- og dieselbil, røper Olsen.
Prisen på Toyota Mirai vil ligge på noe rundt 600.000 kroner når den settes i salg. Det er imidlertid ikke klart når den kommer til Norge offisielt.
– Nei, den avgjørelsen vil falle utpå vårparten en gang
Se hva Søren kom over i sommerferien
30 stasjoner
En av utfordringene med hydrogenbiler i Norge er antall fyllestasjoner. Det er per i dag bare fem stykker, alle rundt stor-Oslo. Slik sett er det en utfordring å være hydrogenbil-kunde i Norge.
– Dette er noe vi i Toyota har jobbet mye med. Nå ser det endelig ut til at det er store ting på gang. I løpet av 2020, skal det være rundt 30 hydrogenfyllestasjoner i drift. Da vil i alle fall hele Sør-Norge være godt dekket, avslutter Espen Olsen.
Vi har testet den i Tyskland, les mer om Mirai her: