Derfor er denne bilen en ekte helgardering

Elbil, hybrid eller hydrogen? Eller hva med alt sammen?

Hyundai IONIQ blir en viktig brikke i tiden framover. 
Hyundai IONIQ blir en viktig brikke i tiden framover. 

Når man prater med ingeniører fra de store bilkonsernene er det én ting som går igjen: Nemlig at ingen av dem vet sikkert hva som er fremtiden. De argumenterer gjerne for hvorfor hydrogen eller hybrider er smart, men ingen kan sikkert si at ikke elbil er svaret. Eller motsatt.

Her kommer så det store dilemmaet inn. Det koster nemlig enorme summer å utvikle nye bilmodeller, og ikke minst ny teknologi. Derfor er det mest taktisk å eliminere det man ikke har noe tro på, som f.eks Toyota har gjort. De satser på hybrid, men ikke ladbar hybrid, og de satser på hydrogen, og ikke rene elbiler.

Når det er sagt har Toyota finansielle muskler til å satse på hva det skulle være, så deres valg er ikke styrt av økonomiske hensyn, men av overbevisning om hva som er best for fremtiden. Et annet konsern med stor finansiell slagkraft er Hyundai Motor Group, og de har valgt en litt annen løsning.

Best å satse på alt

For noen år siden besøkte undertegnede Hyundai i Sør-Korea, og da fikk jeg sjansen til å prøve en hydrogen-drevet prototype. Men da jeg spurte om man satset på hydrogen, fikk jeg svar tilbake om at Hyundai satset på alt. Og da mente de absolutt alt: Hybrid, ladbar hybrid, elbil og hydrogenbil.

Logikken bak var klar. En av ingeniørene sa at de visste ikke hvordan fremtiden ville bli, så da var det best å satse på alt. Nå har det gått fem år siden mitt besøk, og det er tydelig at konsernet fortsetter med sin strategi.

For nå kommer Hyundai IONIQ (hvorfor fremtidens bilnavn må være så krøkkete, har jeg imidlertid ingen forklaring på), og den blir levert både som ren elbil, som hybrid og som ladbar hybrid. Bilen ble først vist på hjemmebane i Sør-Korea i februar, før den ble vist på Geneve-utstillingen i mars. Senere i år kommer også en hybrid og en ladbar hybrid-utgave av Kia Optima.

Norsk bestselger har blitt helt ny

Men konsernet har mer på lager, for en ny elbil i kompaktklassen vil komme neste år. Koreanerne har lang erfaring med ren elbil, og siden G20-møtet i Seoul i 2010 har man drevet en liten flåte med eldrevne Hyundai i10 i Sør-Korea. Søstermerket Kia har jo en eldrevet Soul, men det vil altså bli en vanlig kompaktbil som får æren av å bli elektrisk hos Hyundai.

Hyundai er blant de store pionerene innen hydrogen, og ix35 FCEV er nå tilgjengelig for alle.
Hyundai er blant de store pionerene innen hydrogen, og ix35 FCEV er nå tilgjengelig for alle.

Helt ny hydrogenbil på vei

Det stopper imidlertid ikke med dette, for Hyundai og Kia driver også med utviklingen av en helt ny hydrogenbil. Ifølge ryktene skal Kias hydrogenbil være klar i 2020, mens Hyundais versjon sannsynligvis vil komme året før. I motsetning til dagens hydrogenutgave av ix35, vil den nye hydrogenbilen være designet som det fra starten av. Det betyr at den vil være mer effektiv, og konsernet håper å få den til å kjøre 800 km på en tank, noe som vil være rundt 25 prosent bedre enn dagens ix35 FCEV.

Denne blir svært viktig for nytt bilmerke

Ifølge Sae-Hoon Kim, som leder utviklingen av selskapets hydrogenforskning, viser markedsanalyser at kundene først og fremst etterlyser rekkevidde og plass. Siden store hydrogentanker betyr mindre bagasjeplass, vil en crossover være logisk med tanke på å ikke ofre bagasjevolum. Kim har troen på hydrogen og uttaler at «alt leder til hydrogen. Hydrogen er løsningen for å lagre energi, samt kontrollere tilbud og etterspørsel».

Vakre Paris vil nyte godt av hydrogentaxier.
Vakre Paris vil nyte godt av hydrogentaxier.

Hydrogentaxier i verdens vakreste by

I Paris har for øvrig taxiselskapet STEP akkurat lansert fem hydrogendrevne taxier, alle av typen ix35 FCEV. Selskapet skal på sikt bygge opp en flåte på flere hundre slike biler under navnet HYPE (Hydrogen Powered Electric) som skal betjene hele Paris.

Den franske storbyen sliter med stor forurensning grunnet den høye andelen dieselbiler, og har nettopp åpnet sin første fyllestasjon for hydrogen. Sammenlignet med en vanlig dieseltaxi med et utslipp på 135 gram CO2/km, med en kjørelengde på 100.000 km i året, så vil en hydrogendrevet taxi spare miljøet for omtrent 70 tonn CO2 hvert år. Det er godt nytt for det mange kaller "verdens vakreste by".

Ingenting å si på ambisjonene

Det store målet for Hyundai og Kia er å få CO2-utslippene ned med 25 prosent fra 2014-nivå til 2020, og for å klare det vil man altså slippe flere nye hybrider, ladbare hybrider, elbiler og hydrogenbiler, som igjen vil erstatte 70 prosent av dagens drivlinjer.

Det er med andre ord ingenting å si på ambisjonene, og kanskje er det en bra ting å satse på alt som er. Heller ikke koreanere vet hvor haren hopper…

Så lett gjør du bilen ny innvendig