Hit, men ikke lenger! Den utenlandske turistbussen ble stoppet på Løten, på vei til Trysil. Dekkutrustningen var på ingen måte som den skulle ha vært. Foto: Statens vegvesen.
Hit, men ikke lenger! Den utenlandske turistbussen ble stoppet på Løten, på vei til Trysil. Dekkutrustningen var på ingen måte som den skulle ha vært. Foto: Statens vegvesen.

Kontrollørene fikk hakeslepp da de stoppet  den utenlandske bussen

Var på vei til Trysil med 20 passasjerer.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statens vegvesen har sterkt fokus på kontroll av tyngre kjøretøy. Her handler det blant annet om dekk. En rekke kontroller har gitt nedslående resultater, der kjøretøy har blitt stoppet med altfor dårlige dekk.

Nå på vinteren er det også et problem at mange kjører på sommerdekk, eller dekk som ikke er tilpasset norske forhold.

Det fikk vi et nytt bevis for da Statens vegvesen torsdag i denne uken hadde kontroll på Husum kontrollstasjon ved Løten i Hedmark.

Ikke ukehvil på 15 dager

– Resultatet var nedslående. Vi er veldig fornøyd med å få luket ut farlige førere og kjøretøy gjennom våre kontroller. Men vi blir innimellom betenkt over hvor stor risiko enkelte sjåfører tar, sier Geir Thomas Finstad. Han er fagleder ved Utekontroll Hedmark faggruppe.

To førere ble anmeldt for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. En nederlandsk fører hadde kun hvilt 2 timer og 43 minutter i løpet av en 24 timers periode, og hadde ikke hatt ukehvil på 15 dager. Vedkommende fikk førerkortet inndratt.

Nei, dette likte ikke kontrollørene

Takket kontrollørene

Ikke minst graverende var resultatet da kontrollørene stoppet en utenlandsk buss med rundt 20 passasjerer ombord. Denne var på vei til Trysil, på sommerdekk!

Her ble det gebyr og kjørenekt. Ferden ikke fikk fortsette før bussen hadde byttet til vinterdekk. Det hører med til historien at kontrollørene fikk takk av passasjerene da de fikk se dekkene.

Se hva Statens vegvesen stoppet på Svinesund

Føreren av dette vogntoget hadde litt av hvert å svare for. Foto: Statens vegvesen. S
Føreren av dette vogntoget hadde litt av hvert å svare for. Foto: Statens vegvesen. S

Her er Vegvesenets nye våpen