Råsprek BMW til «kupp-pris»

Her får du både i pose og sekk.

BMW 5-serie er en stor og romslig familiebil. Men akkurat 535d xDrive, med 313 hk, er både rask som en sportsbil og svært underholdende å kjøre. Faksimile: Finn.no
BMW 5-serie er en stor og romslig familiebil. Men akkurat 535d xDrive, med 313 hk, er både rask som en sportsbil og svært underholdende å kjøre. Faksimile: Finn.no

BMW 535 xDrive Touring er noe av det sprekeste BMW klarer å levere med dieselmotor. Ikke så rart heller, med tanke på at den har 313 hk å by på.

Kombinert med firehjulsdrift sørger denne kraftpakken for at du drar unna 0-100 km/t på bare 5,5 sekunder. Da snakker vi en skikkelig barnehageekspress!

For 5-serie stasjonsvogn er nemlig først og fremst en romslig og god familiebil, selv om den har frasparket til en sportsbil.

Akkurat nå ligger det et eksemplar av denne til salgs for "bare" 479.000 kroner. Vi sier bare, fordi en slik bil med litt utstyr kostet rundt 1,3 millioner da den var ny ...

Les også: BMW-verstingen med 1,6 millioner kroner i verditap!

Rå på veien

Det er med andre ord mye penger å spare her. Det absolutt verste verditapet er unnagjort, og det skal mye til å finne en nybil i denne klassen som matcher kjøreegenskapene.

Noe av det skyldes at den er utstyrt med adaptive drive, som motvirker krenging i svingene, og gjør den enda mer sportslig å kjøre, om du ønsker det.

Men det er naturligvis en forklaring på den lave prisen. Som så ofte før er den høy kilometerstand. Bilen vi har funnet har rullet 161.000 kilometer, og det er godt over snittet for 2012-modeller.

Klikk her for å se hele annonsen

Import

Som vi har sagt mange ganger tidligere, du skal ikke nødvendigvis se deg blind på disse tallene. Mye handler om hvordan en har brukt bilen. Her snakker vi om en tysk importbil – og fordelen med det er at den er brukt på tyske veier. Det kan innebære mindre slitasje enn på norske "krøtterstier", og dessuten er den mindre utsatt for veisalt.

Interiøret i 5-serien er ryddig og pent, med høy kvalitetsfølelse.
Interiøret i 5-serien er ryddig og pent, med høy kvalitetsfølelse.

Langkjøring betyr også langt mindre slitasje enn mye småkjøring.

Bilen omtales i annonsen som "meget strøken" og at den overhodet ikke bærer preg av kjørelengden. Bildene gir inntrykk av at beskrivelsen i alle fall ikke er helt på bærtur. Den ser veldig ryddig ut.

Det er full historikk fra merkeverksted, og NAF-test følger også med.

Les også: Denne har kostet eieren 230 kroner – mer mil!

Garanti

Baksiden av "import"-medaljen, er naturligvis at det ikke følger med de samme garantiene som vi er vant med i Norge. Hadde denne vært kjøpt av ny i Norge, ville fem års garanti fortsatt gjelde (selv om denne 2012-modellen ble registrert første gang i 2011). BMWs nybilgaranti er på fem år og hele 200.000 kilometer.

Det er også mange som er skeptisk til om det er jukset med kilometerstanden på importerte biler. I denne annonsen står det at den kan garanteres. Så får du eventuelt grave litt mer i hva det innebærer.

Det står ingenting om at du kan få kjøpe utvidet garanti i annonsen, men det er verdt å sjekke.

Skulle noe ryke på en slik bil, blir det nemlig fort kostbart.

God plass i bagasjerommet kommer godt med i en familiebil. Det får du i 5-serien.
God plass i bagasjerommet kommer godt med i en familiebil. Det får du i 5-serien.

Les også: Så mye koster drømmebilen deg i året

Mye utstyr, men ikke ...

På utstyrssiden er det en hel rekke snadder å glede seg over: Sportautomat med rattgir, head up, webasto, soft close-dører, M-sport-pakke, ryggekamera og stor navigasjon, for å nevne noe.

Ideelt sett skulle det gjerne også vært adaptive cruisekontroll, men det må du altså klare deg uten.

Forresten, vi må litt tilbake til dette med motoriseringen. Du har altså en dyrisk askelerasjon, en diger bil, automatgir og 4x4 - men likevel er oppgitt blandet forbruk 0,56 l/mil! Det er rett og slett ganske vilt.

Blir ikke gammel

Nå er jo ikke diesel det hotteste på markedet akkurat nå.Men det er vanskelig å la det stå i veien for å kunne skaffe seg en såpass rå familiebil, som dessuten fungerer utmerket på vinterføre.

Vi sier det like godt med en gang: Denne blir ikke liggende lenge. Så her gjeldet det å være rask på labben.

NB: Vi gjør oppmerksom på at det finnes en enda råere dieselutgave av 5-serien: M550d. Denne har 381 hk. Mer om den en annen gang ...

Les også: Verditap-testen: Drømmebilen endelig oppnåelig