Denne gamle, sjarmerede Bobla skal auksjoneres og prisen er ikke akkurat puslete! Foto: RM Sothebys
Denne gamle, sjarmerede Bobla skal auksjoneres og prisen er ikke akkurat puslete! Foto: RM Sothebys

Du gjetter neppe hva Bobla skal selges for

Unikt eksemplar – her snakker vi verdiøkning!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Noen veteranbiler har økt veldig i popularitet. Noen mer enn andre. Og – nei vi snakker ikke bare om eksotiske sportsbiler og luksusbiler som Ferrari, Jaguar og Porsche.

Langt mer folkelige biler har også hatt en svært bratt prisstigning. Så bratt at man knapt forstår det.

En ganske simpel og alminnelig bil

Det er denne bilen som nå skal selges på auksjon et godt eksempel på. Bilen er som du sikkert ser en Boble, eller en Volkswagen Type1, som vel er det korrekte, offisielle navnet.

En i utgangspunktet enkel og alminnelig bil som etter andre verdenskrig skulle få Tyskland på hjul igjen. En stor suksess ble den da også. Det formelig mysset av disse små, runde og unnselige bilene med motoren bak og den karakteristiske lyden fra den luftavkjølte motoren.

Gamle, fine Bobler – og særlig de med det lille ovale bakvinduet – hører med blant folkebilene som har steget i pris. Er bilene enda eldre slik at de har det todelte bakvinduet, eller «split window», har prisstigningen vært formidabel.

Skal selges – i dag!

Bilen du ser på disse bildene er en «split window». Den skal selges på auksjon. Og det er ikke akkurat småpenger vi snakker om for den super-fine 1952-modellen.

Nei – ett eller annet sted mellom 60.000 og 80.000 dollar er det det anerkjente auksjonshuset RM Sothey`s forventer at den sjarmerende Bobla vil oppnå i pris når den selges den 29. januar.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Det tilsvarer mellom 520.000 og 700.000 kroner. Om du skulle føle på ett akutt ha-begjær, så husk at det tilkommer 25 prosent moms på kjøpesummen om man vil ta den til Norge. Så vi snakker fort tett oppunder millionen, for den 64 år gamle bilen, med en motorytelse på 25 hestekrefter fra 1100-motoren.

Les test av helt ny VW Beetle her:

Unikt god tilstand

Men for all del – bilen er både lekker og sjarmerende. Fargen heter Jupiter Grey og kler bilen godt, og som du ser, det er lite å sette fingeren på her, enten det er innvendig, utvendig eller i motorrommet.

Den har splitter nye Excelsisor diagonaldekk på 16-tommers hjulene, Senere Bobler kom med 15-toms hjul. Den er så gammel at den bare har ett eksosrør. Ellers er jo Bobla kjent for sine doble sådanne.

Bilen er restaurert til en fenomenal utstillings-stand og alle detaljer skal være helt autentiske. Alt fra baklampe til fordeleren... Noe som er uvanlig på så gamle Bobler. Delene fra nyere biler passet jo ofte rett over og det var for mange fristende å modifisere litt, slik at bilen så noe nyere ut enn den egentlig var.

Som allerede nevnt – slikkelig gamle Bobler begynner å bli sjeldne. Det som gjør denne ekstra eksotisk i USA, er at importen av Volkswagen til det store landet i vest for alvor ikke kom i gang før på slutten av 50-tallet.

VW SP2: Folkevogna ingen har hørt om

Kronjuvel

Riktignok kom det to Bobler til USA allerede i 1948, og 328 stykker i 1950. På 1953-modellen ble det gjort en del endringer for å tilpasse bilen for nettopp dette store og dermed viktige markedet.

Det tok litt tid, men bilen ble etter hvert en stor suksess i USA også, særlig med tanke på hvordan amerikanske biler på den tiden var.

Selv om så gamle Bobler er uvanlige her hjemme, er det virkelig en sjelden fugl som selges av RM Shoteby`s.

Bilens unike stand vil gjøre den til kronjuvelen i en hver VW-samling. Uansett hvor i verden den havner.

Hva den i sin tid kostet ny vet vi ikke, men det er i alle fall hevet over enhver tvil at vi snakker om en pen verdiøkning! Det skal bli spennende å se hva den selges for til slutt.

Kunne denne VW-en blitt en av verdens mest solgte biler?