Bilene skal både kunne motta og sende ut informasjon når de er koblet opp mot internett, det gir en rekke nye muligheter for blant annet å minimere faren for ulykker.
Bilene skal både kunne motta og sende ut informasjon når de er koblet opp mot internett, det gir en rekke nye muligheter for blant annet å minimere faren for ulykker.

Slik skal internett gjøre bilturen tryggere

Her skjer det en rivende utvikling.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Akkurat nå pågår det en rivende utvikling rundt sikkerhetsutstyr i bilene. Mye handler om hjelpemidler som skal forebygge og forhindre ulykker, der bilen griper inn hvis ikke sjåføren reagerer raskt nok.

En sentral faktor her er også at internett blir en integrert del av bilen, og kobles opp mot bilens førerassistansesystemer.

Det skal bidra til at bilturene i fremtiden blir både tryggere og mer miljøvennlige.

Deler informasjon med andre

Ett av selskapene som jobber med dette er Continental. De er kanskje mest kjent for sin produksjon av dekk, men den tyske industrigiganten er også en av de største leverandører av teknologiske løsninger til bilbransjen.

Continental har utviklet et system de kaller eHorizon. Kort fortalt fungerer det slik at bilens førerassistansesystemer mottar informasjon fra internett som kan varsle om alt fra veiarbeid, dårlig vær, midlertidig hastighetsbegrensning og til og med ulykker som venter rundt neste sving. Dette får man til ettersom bilene med dette systemet ikke bare innhenter informasjon, men også deler informasjon fra sine sensorer og kameraer med andre trafikanter.

Topp 5: Smarte oppfinnelser til bilen

Sparer drivstoff

– Dette er en spennende teknologi hvor man kan si at bilen ser rundt svingen for deg. I fremtiden kan bilen for eksempel vite at det er en ulykke rundt neste sving, og bremse, selv om du ikke har sett ulykken. Internett gjør det mulig å samle og dele informasjon fra Continentals informasjonsdatabase. Jo mer omfattende denne databasen er, jo sikrere vil det være for bilistene, fordi bilene selv vil vite hva som skjer der ute, forteller Hege Eike Lie, markedssjef hos Continental Norge, i en pressemelding.

Teknologien har blitt testet i flere år, og man har også utviklet et system som gjør at bilen - eller lastebilen - vil kunne bruke mindre drivstoff ved å bruke eHorizon.

Derfor bruker bilen din mer enn den skal

Selvgående biler i 2015

Basert på presise data om topografi og signaler fra bilens GPS-system, vil sensorer i bilen påvirke den adaptive cruisekontrollen til å fungere slik at kjøretøyet sparer drivstoff. Kjøretøyet vil for eksempel gi ekstra gass for å forberede seg på en bratt stigning, eller bare trille i en nedoverbakke.

Lastebilprodusenten MAN har brukt systemet i over ett år, og kan dokumentere at de har spart seks prosent drivstoff med dette. Continental har også testet ut dette systemet på hybridbiler, og kan vise til en drivstoffbesparelse på over fire prosent.

Continental tror for øvrig på fullverdig automatisert kjøring i 2025, og har 1.300 ansatte som jobber med denne utviklingen.

Bilen finner restaurant, hjelper med bordbestilling – og guider deg fram!