Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

BMW X3 har vært en populær bil i Norge i mange år. Ikke minst ble det fart på saken i forbindelse med lanseringen av andre generasjon. Da ble både designet betydelig penere, og plassen bedre.

Det har rukket å bli noen år siden den kom på markedet – og følgelig kan du finne mange av dem på bruktmarkedet.

De fleste har en 2-liters diesel på 163 eller 184 hk.

Men vi har funnet en sjelden utgave som har langt friskere fraspark enn disse. Nemlig X3 35i. Her snakker vi hytteracer!

Nå er prisen dessuten en helt annen enn nyprisen i Norge, som var over én million kroner.

Slik kan interiøret i en velutstyrt X3 se ut. Ryddig og pent, og ikke minst brukervennlig.
Slik kan interiøret i en velutstyrt X3 se ut. Ryddig og pent, og ikke minst brukervennlig.

Klikk her for å se hele annonsen

Rekkesekser og twin turbo

Bilen vi har funnet, og den eneste X3 35i som er til salgs på bruktmarkedet i skrivende stund, er nemlig priset til 619.000 kroner.

Den sorte bilen har dessuten rullet svært beskjedne 36.000 kilometer. Så her er det mye bil igjen.

Selv om modellnavnet kunne tilsi at det er snakk om en 3,5-liters motor, er det i realiteten "bare" en 3-liter. Men med rekkesekseren, med pustehjelp fra en twin turbo, klarer den likevel å servere 306 hk.

Det gjør denne modellen til en formidabel kraftpakke. Eller hva sier du om en 0-100 km/t-tid på bare 5,7 sekunder?

Toppfarten begrenses til 250 km/t.

Les også: SUVene som sliter når forholdene blir tøffe

Romslig

Andre generasjon X3 har altså vokst en hel del siden forgjengeren. Blant annet er bagasjerommet i denne bilen såpass at du kan bruke den som en fullverdig familiebil. 550 liter er romslig, og øker til 1.600 liter om du legger ned baksetene.

35i har to potter bak. Her er den uten M-pakke.
35i har to potter bak. Her er den uten M-pakke.

Disse bilene har det så langt vært lite krøll med. Men en del har hatt problemer med det elektriske tilhengerfestet. Så det, samt bremser og forstilling, er verdt å sjekke ...

For øvrig er det naturligvis viktig med historikken. Med så lav kilometerstand som her, bør du være ekstra nøye. Det er viktig å huske at det bør tas servicer også når bilen brukes veldig lite.

Les også: BMW X3: Suksess – og med god grunn

Mye utstyr

En ting er i alle fall på plass i "vår" bil, og det er riktig utstyr og fargekombinasjon.

Svart lakk og svart skinn er alltid populært, og tillegg bestilte første eier full M-pakke innvendig og utvendig, head up-display, justerbart understell, nøkkelfri adgang, panoramasoltak, hengerfeste, stor navigasjon og ryggekamera.

Det følger også med to sett dekk og felger. Det siste er ikke alltid en selvfølgt. Flere og flere bruker "lokkepriser" i annonsen, der det bare er ett sett felger inkludert i prisen.

Les vår bruktbilguide på andre generasjon BMW X3 her

Utgifter

Oppgitt forbruket er på 0,88 l/mil, men det blir nok fort både literen og drøyt det, i hverdagen. Kjøper du en slik bil, er du jo gjerne interessert i å bruke kreftene litt av og til også ...

Forsikringspremien blir fort høyere enn vanlig, når effekten bikker 300 hk. Sjekk derfor med flere selskaper før du gjør en avtale. Her kan det være tusenvis av kroner å spare ...

Les også: Dette er SUVen med færrest feil