Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den kompakte SUV-en Tiguan har vært en stor suksess for Volkswagen. Dette er ikke bilen som gjør mest av seg på noen områder. Men den er smart, praktisk, komfortabel og ganske rommelig, bilstørrelsen tatt i betraktning.

Nå er det like før andre generasjon Tiguan skal rulle inn på markedet og denne gangen drar Volkswagen mye mer til på designet. Nykommeren ser rett og slett tøff ut, og skiller seg klart fra bilen den erstatter.

Tåle røff bruk

Men det er ikke sikkert det stopper der. Volkswagen har nemlig også utviklet konseptbilen Tiguan GTE Active Concept. Her tar de offroadfaktoren flere skritt videre og viser en bil som virkelig vil skille seg ut i trafikken, hvis den kommer videre fra konseptstadiet.

Her er det en rekke stylingelementer som underbygger at denne bilen skal tåle røff bruk. Det handler blant annet om nye og kraftige støtfangere foran og bak, med integrerte skliplater.

Ganske like – men de selger helt ulikt

Taket er også nytt, og spesialtipasset denne utgaven.
Taket er også nytt, og spesialtipasset denne utgaven.

Kompromisse litt

Bilen har også kraftig beskyttelse langs sidene. På taket er det montert aluminiumsrack med integrerte ekstralys. I tillegg er det flere nye offroad-detaljer her og der.

Ikke minst har VW også hevet bakkeklaringen betydelig. Den har gått fra 180 til 225 mm. Det gjør at den kan forsere større hindringer enn de aller fleste konkurrentene klarer. VW har også finpusset litt på 4x4-teknologien, alt for å gjøre den ekstra kapabel til offroadkjøring.

Dekkene er heller ikke av typen vi vanligvis ser på biler som dette. Her må du nok regne med å måtte kompromisse litt i forhold til komfort og kjøreegenskaper på landevei.

Tiguan med forhjulstrekk? Her kan du lese testen av den:

Kan enkelt komme i produksjon

Når en Volkswagen heter GTE, betyr det at vi snakker ladbar hybrid. Her er det en 1,4-liters bensinmotor som yter 150 hestekrefter, og som jobber sammen med to elmotorer. Til sammen gir det over 220 hestekrefter og et voksent dreiemoment. Det offisielle tallet for elektrisk rekkevidde er 20 kilometer.

Så langt er dette altså en konseptbil, VW viste den første gang på bilutstillingen i Detroit tidligere denne måneden. Men fra offisielt hold blir det presisert at endringene ikke er større enn at dette ganske enkelt kan bli produksjonsklar bil, og da som en spesialutgave av Tiguan.

LES MER: Her fikk vi første smakebit på nye Tiguan

I vinterlandet Norge er dette en utgave som absolutt har forutsetninger for å bli populær – hvis VW velger å sette den i produksjon.
I vinterlandet Norge er dette en utgave som absolutt har forutsetninger for å bli populær – hvis VW velger å sette den i produksjon.

Lyst på den som bruktbil? Da må du være kjapp!