Fram til september så det ut som de skulle bli forbikjørt, men så scoret Volkswagen et gedigent selvmål og Toyota halte serien i land. De er verdens mest solgte bilmerke – igjen. 
Fram til september så det ut som de skulle bli forbikjørt, men så scoret Volkswagen et gedigent selvmål og Toyota halte serien i land. De er verdens mest solgte bilmerke – igjen. 

Verdens mest solgte bilmerke – takket være en skandale

Den enes brød er den andres død, også i bilbransjen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Konkurransen i bilbransjen har aldri vært hardere – og noe av det som henger aller høyest er posisjonen som verdens største bilmerke.

Fram til 2008, var det ikke mye spenning rundt dette. Amerikanske General Motors (GM) var nemlig størst i 77 år, inntil Toyota kom og snappet tittelen det året. Siden har de vært størst, med unntak av 2011 da GM gjorde comeback på toppen.

Da ble nemlig Toyota-produksjonen sterkt rammet av jordskjelv og flom i Japan.

Lå an til å kjøre forbi


Men Toyota brukte ikke lang tid for få opp farta igjen, og tok tilbake tronen.

I fjor så det imidlertid ut som japanerne skulle bli vippet av pinnen. Volkswagen har ikke lagt skjul på at de har et brennende ønske om å bli verdens største bilprodusent, og har de siste årene levert en voldsom offensiv.

Helt fram til høsten 2015, så det ut som Volkswagen skulle klare å kjøre forbi Toyota.

De hadde raskere salgstempo, og større momentum enn den japanske konkurrenten.

De har bestemt seg, skal bli verdens største bilmerke

Nært – men ikke nok

Men der Toyota ble rammet av jordskjelv og flom, var det en høyst selvforskyld krise som rammet Volkswagen i fjor høst. Det ble avslørt at de hadde jukset med utslippet på millioner av biler. Nyheten sprakk i USA, og ga selskapet en stygg ripe i lakken.

Volkswagen gikk fra å være verdens mest offensive bilprodusent, til å bruke nesten alle krefter på å forsvare seg selv.

Det vises også når salgstallene for 2015 er oppsummert. Toyota klarte nemlig å holde unna. Med 10,15 millioner solgte eksemplarer er de fortsatt verdens største bilprodusent.

Volkswagen-salget stoppet nemlig på 9,93 millioner biler. Nært – men ikke nok.

Den gamle storheten General Motors er henvist til tredjeplassen, med 9,8 millioner biler.

Ny i jobben, skal tjene 88 millioner

Suverene i Norge

Her hjemme har Volkswagen oppnådd målsetningen om å være størst, med god margin. De siste årene har de kjørt fra Toyota med stor fart.

I fjor endte salget av VWs personbiler i Norge på 23.344 eksemplarer, det gir en markedsandel på 17,5 prosent. Toyota solgte på sin side 16.016 biler og fikk med det en markedsandel på 10,6 prosent.

Derfra er det et godt hopp ned til merket på tredjeplass. Der finner vi Volvo med 9.978 biler og markedsandel på 6,6 prosent.

Bilsalget i Norge, her er vinnere og tapere

Disse merkene solgte bare én eneste nybil i fjor

tv2_contentbox_broom_adtech
row
Auris er bestselgeren til Toyota i Norge, dette er stasjonsvognutgaven Sports Tourer.
Auris er bestselgeren til Toyota i Norge, dette er stasjonsvognutgaven Sports Tourer.