Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

«California über alles» sang det legendariske punkbandet Dead Kennedy’s, og staten er i hvert fall over alt annet når det gjelder miljøvennlige biler. California har utmerket seg i årtier ved å kjøre på langt strengere krav til utslipp enn andre steder, og er et kjerneområde for dagens bilprodusenter når det gjelder elbiler, ladbare hybrider, hybrider og hydrogenbiler.

Norge er også et foregangsland når det gjelder å få folk til å kjøre slike biler, og som i California gis det insentiver slik at bilen skal få en rimelig startpris. En 2016 Chevrolet Volt ladbar hybrid koster 24.995 dollar for de som bor i California, mens den egentlig har en startpris på 33.995 dollar for det amerikanske markedet generelt. Det viser litt om hvor kraftig subsidiert miljøbiler er i den solrike staten.

Men hvem er det som kjøper disse bilene? I stor grad mennesker med en relativt høy inntekt, noe man også ser i Norge. Men i motsetning til Norge er lønnsforskjellene langt større i California, og det gjør at alt som blir klassifisert som miljøvennlige biler, altså elbiler, hybrider, ladbare hybrider og hydrogenbiler, i all hovedsak ender opp hos de som tjener mest.

Velstående får rabatter

Ifølge avisen L.A.Times hadde 114.702 mennesker dratt fordel av Californias subsidiering av miljøbiler fra 2010 til august 2015, og tatt med seg 242 millioner dollar i insentiver. Men bare 7.056 av disse kom fra lav-inntekts områder, og de tok bare med seg 14,8 millioner dollar i insentiver.

Så lett gjør du bilen ny innvendig

Dermed begynte mange politikere å se på det urettferdige i at velstående mennesker skal få rabatter ved å kjøpe miljøbiler, mens de med lav inntekt ikke får muligheten til å kjøre «grønt». Derfor begynte man sommeren 2015 et pilotprosjekt kalt EFMP (Enhanced Fleet Modernization Program) i Los Angeles og San Joaquin dalen.

Insentiver til de med lav inntekt

Dette ga familier med lav inntekt mange insentiver for å kjøpe miljøvennlige biler. For de med lavest inntekt fikk man først 1.500 dollar for å bytte inn sin gamle bil. Ved kjøp av en miljøbil kommer også 2.500 dollar i rabatt som allerede eksisterer på bilene i California, og opptil ytterligere 7.500 dollar i rabatt fra den føderale regjeringen. Det betyr at man kunne oppnå helt opptil 12.000 dollar i rabatt for en elbil. En ladbar hybrid kunne gi opptil 11.000 dollar i rabatt, mens hybrider kunne gi fra 6500 til 7000 dollar avhengig av forbruk. Tilbudet gjaldt kun for biler som var 8 år eller nyere.

For å promotere pilotprosjektet tok senator Kevin de Leon (som var mannen som pushet på for prosjektet) oppstilling sammen med andre miljøkolleger, for så å se på at en 1984 Ford Ranger ble knust. Dette inspirerte tidligere guvernør av California, Arnold Schwarzenegger, og han la ut en video hvor han skrøt av de Leons anstrengelser for å gi «grønne» biler til de som virkelig vil bruke dem, før han sprengte en 90-talls Cadillac i luften med en bazooka. Som han sier i videoen: «Let me show you my style of getting rid of dirty cars».

Denne knappen bør du ikke glemme selv om det er vinter

Nå er prosjektet ferdig

Chevrolet Spark er en forholdsvis rimelig inngangsbillett til elbil-verdenen i USA.
Chevrolet Spark er en forholdsvis rimelig inngangsbillett til elbil-verdenen i USA.

Nå er pilotprosjektet ferdig, og fra mars 2016 vil Californias Clean Vehicle Rebate Project innføre de inntektsbaserte insentivene på miljøbiler for hele staten. Det betyr at de med minst inntekt (under 35.310 dollar i året eller 60.270 dollar for en familie på tre), vil få 3.000 dollar i subsidier ved kjøp av en ladbar hybrid, 4000 dollar for en elbil og 6500 dollar for en hydrogenbil. De som tjener opp til 250.000 dollar i året får 1.500 dollar i insentiver for en ladbar hybrid, 2.500 dollar for en elbil og 5.000 dollar for en hydrogenbil.

Har man en årslønn på over 250.000 dollar (eller 500.000 dollar for et par), får man nå ingen insentiver ved kjøp av elbiler eller hybrider. Unntaket er hydrogenbiler, hvor man fortsatt ser på teknologien som såpass ny at den fortsatt trenger starthjelp, og dermed får de velstående 5.000 dollar i rabatt på en hydrogenbil.

Gjennomførbart i Norge?

Men selve grunnideen er altså tatt fra å være et pilotprosjekt til et ferdig gjennomført vedtak på under ett år, og da melder det store spørsmålet seg: Kan noe lignende være gjennomførbart også i Norge?

Kritikere av dagens ordning sier det bare er å ta en kjøretur i de mer kostbare strøk av Oslo, for å se hvor mange elbiler som er blitt kjøpt av de velbemidlete. Hvorfor skal de ha som har mest få alle fordeler med gratis bomring og andre goder, mens de lavtlønnede må kjøre rundt i gamle biler som forurenser mye?

Bør en Tesla koste mer for de som tjener mye? Bør en Nissan Leaf koste mindre for de som tjener lite? Hva er rettferdig? Hva gir miljøgevinst? Her er spørsmålene mange…

Denne blir svært viktig for nytt bilmerke