Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi ser det stadig vekk på nyhetene. Meningsløse skytetragedier i USA. Folk med automatvåpen som går amok på skoler. Politifolk som skyter mistenkte. Kriminelle gjengoppgjør som ender i blodbad. Listen er nærmest uendelig.

USA har da også en våpen-statistikk som er særdeles dyster lesning, i forhold til alle andre vestlige land. Det siste året man kan få statistikk for er 2014 (2015-tallene er ikke klare), og de viser at 33.599 mennesker ble skutt og drept i USA.

Det er et voldsom tall, og gjør at mange europeere tar turen over i lettere nervøs tilstand, i frykt for å bli skutt av de våpengale gærningene som man regner med løper rundt overalt.

Vil de to kurvene møtes en dag?

Derimot har de samme turistene ingen frykt for å leie seg bil, og kjøre rundt med. Amerikanere kjører jo så pent, og de har jo så lave fartsgrenser. Hva kan vel gå galt? Vel, ganske mye faktisk. For i 2014 omkom 33.736 mennesker i trafikken i USA! Det er 137 flere enn alle som omkommer med en kule i seg. Ergo er din sjanse for å bli drept i trafikken mens du er på ferie i statene, større enn sjansen for å få en kule i seg.

Det blir lenge til du bare kan slippe rattet

Dette er heller ikke noe enestående for 2014. Det har aldri vært flere som har dødd av skytevåpen i USA enn det har vært antall døde i trafikkulykker.

Mange har ment at de to kurvene ville møtes en dag, men det er ikke så sikkert. Dette fordi antall døde med skytevåpen har stagnert, mens antallet trafikkdøde forventes å stige.

Sjansen større enn tallene først viser

Men ser man bak tallene blir statistikken enda dystrere for de trafikkdøde, for sjansen til å dø i trafikken versus skytevåpen er større enn tallene først viser. For man har regnet ut at 71,6 prosent av de som dør etter å ha blitt skutt, har gjort det selv. Altså selvmord. Og da står man plutselig tilbake med «bare» 12.265 som er blitt skutt av andre.

Denne blir svært viktig for nytt bilmerke

Mer harmløs enn en Ford S-Max? Noen vil mene det...
Mer harmløs enn en Ford S-Max? Noen vil mene det...

Nå er det jo også de som tar selvmord bak rattet (og her er det nok store mørketall), men det er uansett ikke i nærheten av så høye tall.

Dermed er sjansen for å omkomme i trafikken mer enn dobbel så stor som sjansen for å dø av en geværkule.

Budskapet når ikke frem

Problemet er at trafikkdøde ikke får noen oppmerksomhet, og man hører derfor ikke om dem. National Highway Traffic Safety Administration, som er det føderale organet som skal bekjempe trafikkulykker, fikk f.eks 819 millioner dollar i 2014, i et år hvor trafikkulykker tok 33.736 liv. Sammenlign det med Department of Homeland Security som mottok 60 milliarder dollar, i et år hvor terrorisme tok 0 liv i USA.

Dermed må man bare konkludere med at trafikksikkerhet ikke blir prioritert, og at budskapet ikke når frem på samme måte som skyting og våpenkontroll. Neste gang du hører Obama gråte over alle de liv som går tapt i skytetragedier, husk at enda flere dør i trafikken. For de som mister sine kjære er det like tungt som det er for de etterlatte etter skytetragediene, det er bare det at ingen bryr seg særlig mye om fire ungdommer som ligger knust inne i en bil…

Alltid noen som har det verre...

Når det er sagt, det er alltid noen som har det verre, og så også i dette tilfellet. For det er faktisk noe som tar livet av enda flere i USA enn trafikkulykker: Overdoser. 42.032 amerikanere døde av overdose i 2014, de fleste av disse på medisiner utskrevet på resept av deres egen lege.

Så hva du enn gjør på din USA-ferie: Lei deg gjerne bil og kast deg ut i trafikken, men ikke besøk apoteket. Det er livsfarlig!

Nå kan superbilen til James Bond bli din!