Det virker kanskje rart at airconditon-anlegget bør stå på når det er kaldt. Men det kan altså spare deg for ganske store utgifter.
Det virker kanskje rart at airconditon-anlegget bør stå på når det er kaldt. Men det kan altså spare deg for ganske store utgifter.

Denne knappen bør du ikke glemme selv om det er vinter

Elbilene er ekstra utsatt nå.

Mange av oss forbinder aircondition med alt annet enn kalde vintermorgener og frosne bilruter. Nei, aircondition handler vel egentlig bare om å ha kjølig bil på varme sommerdager?

Nei, slik er det faktisk ikke, og det er det verdt å huske i den årstiden vi nå er inne i. Aircondition-anlegget (eller klimaanlegget) bør brukes gjennom vinteren. Ellers kan det tørke ut.

I nyere biler er ofte klimaanlegget automatisk, slik at også AC-anlegget startes når varmeapparatet slås på. Men i eldre biler og i noen mindre elbiler må det skrues på manuelt.

Smøres av olje

– For at pakningene ikke skal tørke ut, må kjøleanlegget brukes regelmessig, helst så ofte som mulig, sier markedssjef Hans Erik Lian i Relekta, som leverer reparasjons- og vedlikeholdsprodukter til verksteder og industribedrifter.

Når aircondition-anlegget er på, sirkulerer kjølegass og litt olje gjennom den lukkede kretsen og kompressoren som AC-systemet består av. Oljen fungerer som et smøremiddel.

Vond lukt fra klimaanlegget? Det kan du unngå!

Elbiler ekstra utsatt

– I et land som Norge, der det er kaldt store deler av året, er AC-anlegget gjerne stillestående i lange perioder. Da kan det fort bli behov for service og reparasjoner, sier Lian, i en pressemelding.

Å skifte en pakning i et AC-anlegg kan koste fra 2.500 kroner og oppover. Er det skader på anlegget som krever reparasjon, kommer prisen fort opp i rundt 5.000 kroner eller mer.

– Elbiler er enda mer utsatt for å få problemer med AC-anlegget fordi elbilsjåførene ønsker å spare strøm ved å la anlegget være av også om sommeren, sier Lian.

– Hva i all verden er denne knappen til?

Slås av automatisk

Det er også en annen grunn til at det er lurt å bruke AC-anlegget selv om det er kaldt, og det er for å holde luften i bilen så frisk og tørr som mulig.

I nyere biler med automatisk AC-anlegg, slås anlegget av dersom temperaturen blir lavere enn tre grader. Fra tre grader og nedover er det ikke mulig å slå på air condition, men så snart temperaturen klatrer oppover, bør det settes i gang igjen.

For å redusere problemet med uttørret AC-anlegg, kan man også tilsette et tettemiddel.

Produserer ikke kulde

– Selve aircondition-anlegget er en av de mer kompliserte funksjonene i en bil. Det produserer ikke kulde, som mange tror, men tar vekk varme fra luften som kommer inn i bilen. På samme måte som et kjøleskap, sier Hans Erik Lian.

Skulle det oppstå en lekkasje som ikke blir reparert, vil anlegget fort gå tom for kjølevæske. Da slutter det gradvis å virke, eller starter ikke i det hele tatt.

Nå er det varmt å ha gammel bil!