Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den siste tiden har både kulde og snø meldt sin ankomst i store deler av vårt langstrakte land.

Resultatet er ikke helt overraskende glatte veier flere steder og dermed utfordrende kjøreforhold. Nå har det også kommet mildvær mange steder, og det vil ikke gjøre kjøreforholdene noe lettere!

Men med noen enkle tips kan vinterkjøringen bli både hyggeligere, mer komfortabel og ikke minst tryggere både for deg og dine medtrafikanter.

En som vet mye om dette, og som gjerne deler sine tips for økt sikkerhet på norske vinterveier, er trafikkskolelærer Tore Johannessen. Han er mangeårig daglig leder av Asker og Bærum Trafikkskole. I tillegg driver han med rallykjøring på fritiden.

Vi møter han på NAFs øvingsbane i Frogn utenfor Nesodden hvor han ofte holder kurs.

Velger feil fart

Farten har alt å si, ifølge den rutinerte trafikkskole-læreren.

– Den feilen de fleste gjør er at de kjører for fort når det er glatt. Det kan få konsekvenser enten det er inn i sving, inn mot en rundkjøring eller et kryss, forklarer Johannessen videre.

Er man heldig, havner man i snøfonna – er man uheldig treffer man andre trafikanter, myke eller harde, med skade både på personer og kjøretøy som følge.

– Sjekk føret og underlaget. Er det vått, eller ligger det en tynn ishinne oppå asfalten? Er det is under snøen? Dette er kjempeviktig informasjon når du som bilfører skal velge riktig fart. Ta gjerne en liten bremsetest, for å sjekke – men forsikre deg nøye om at du ikke har biler bak deg først.

– Nå bør du bare glemme å holde fartsgrensen

Indikasjon på at farten er for høy

Mange moderne biler har også førerassistent-systemer, slik som antiskrens-system og blokkeringsfrie bremser, for å nevne noe.

– Du bør definitivt ta det som et alvorlig hint om noen av disse systemene slår inn når du er ute og kjører. Om anti skrens-systemet slår inn, er det en klar indikasjon på at farten er for høy gjennom en sving. Om de blokkeringsfrie bremsene slår inn, bremser du for brått fordi farten er for stor, eller for sent, forklarer han.

– Når det er glatt er det også viktig med rolige bevegelser enten det gjelder ratt, brems eller gass. Husk også å løfte blikket og se langt fram, da kan man planlegge kjøringen bedre.

Hjelper deg – litt ...

Førerassistent-systemene er gull verdt og har reddet mange liv. De kan hjelpe deg mye om du bommer bare litt med farten.

– Men det er viktig å være klar over at de altså bare hjelper deg til et visst punkt. Overskrider man dette punktet kan man virkelig få problemer. Marginene er ørsmå ute i trafikken og det gjelder å ligge på den riktige siden av grensen.

Sommerdekk på vinterføre? Det er rett og slett livsfarlig!

Vinner ikke rally ved å stå i snøfonna

Noe av det aller viktigste Johannessen har gjort som trafikkskolelærer handler om hva som skjer når du ikke kjører på riktig side av grensen.

– Det er akkurat de samme prinsippene som gjelder i rallyløypa, sier Tore Johannessen som også kjører rally. Foto: Bjørn Lahus. 
– Det er akkurat de samme prinsippene som gjelder i rallyløypa, sier Tore Johannessen som også kjører rally. Foto: Bjørn Lahus. 

– Elevene får kjenne på hva som egentlig skjer når en bil "slipper" og får opplevelser, erfaring og selvsikkerhet nok til å kunne omsette det de lærer i praksis ute i trafikken, forklarer han ivrig.

– Innledningsvis nevnte vi at du også kjører rally. Gjelder det samme der?

– Ja absolutt! Det er akkurat det samme. Det å kjenne bilen godt og å vite hvor grensene for godt veigrep går er akkurat det samme. Slik sett praktiserer jeg selv det jeg forsøker å lære bort.

– Ingen har noensinne vunnet et billøp med å bli stående fast i snøfonna med ødelagt bil etter at man kjørte altfor fort inn i en sving, konkluderer han.

Topp 10: Dette bør du som bileier tenke på i kulda