Nissan Leaf har kommet i en ny versjon, med litt fornyet interiør og eksteriør. Den viktigste nyheten er imidlertid at rekkevidden nå er økt, men det har skjedd andre ting også.
Nissan Leaf har kommet i en ny versjon, med litt fornyet interiør og eksteriør. Den viktigste nyheten er imidlertid at rekkevidden nå er økt, men det har skjedd andre ting også.

Nå har elbilfavoritten fått lengre rekkevidde

Det er flere nyheter også ...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nissan Leaf gjorde for alvor inntog i Norge i 2011. Det var den gang en bil som på mange måter revolusjonerte elbilhverdagen for veldig mange.

Visst hadde både Think, Buddy og ikke minst Mitsubishi iMiew allerede vært på markedet en stund og "gått opp løypa". Men Leaf var like stor som en Ford Focus og Opel Astra og dermed stor nok som alminnelig familiebil – i motsetning til de allerede nevnte forløperne.

Utviklingen har gått fort

Dessuten bød den på en anstendig rekkevidde på omlag 190 kilometer.

Den var vel med det også ledende på det området den gang. Men utviklingen har gått for. Mange og sterke konkurrenter har kommet til, slik som e-Golf og Renault Zoe, for å nevne noen.

Tesla er vel kanskje ikke akkurat en direkte konkurrent, men den har i alle fall for alvor satt fokus på dette med elbiler.

For å henge med, har Nissan utviklet sin Leaf også. De annonserte i høst at den kommer med lengre rekkevidde. Nå er den her. Bilen som Nissan selv kaller for tredje generasjon av Leaf, selv om endringene, om vi ser bort i fra batteriet, er veldig små.

Brukt Nissen Leaf? Dette må du vite

Rekkevidden økes til 250 km

Av det visuelle så er det en ny bronsefarget lakk, lik den som bilen på disse bildene har, som er det mest i øynefallende.

Innvendig har den fått et oppgradert infotainment-systen, med DAB-radio, 3D-grafikk og "find my car"-funksjon.

Det aller viktigste er altså rekkevidden, som med det nye 30 Kw-batteriet øker til 250 kilometer. Det ca 25 prosent lengre enn på tidligere modeller.

Ellers er det meste likt . Batteriet har de samme fysiske målene, er plassert på samme sted, bruker de samme ladesystemene, nemlig hurtiglading via CHAdeMO (50 kW DC) og normallading opptil 6,6 kW AC.

Ladetiden er den samme som på dagens modeller – opptil 80 prosent av batterikapasiteten på 30 min ved hurtiglading.

Fra 250.000 kroner

Hemmeligheten til økt batteriytelse ligger i annen innvendig design og bedre batterikjemi. Bruk av karbon, nitrogen og magnesium øker energitettheten, men også vekten på batteriet, med ca 14 kilo.

Garantien på 30 kWh-batteripakken er 8 år / 160.000 kilometer , mens motoreffekten er den samme, nemlig 109 hestekrefter.

Prisen på nye Nissan Leaf med 30 Kw batteripakke starer på 250.000 kroner.

Produksjonen av både selve bilen og batteripakken skjer fortsatt i Sunderland, England.

Les også: Derfor kan elbiler være en dårlig investering