Peugeot RCZ R er historiens raskeste serieproduserte Peugeot. Med 270 hk har den et formidabelt fraspark, og nå er den sjeldne bilen tilgjengelig på bruktbilmarkedet i Norge.
Peugeot RCZ R er historiens raskeste serieproduserte Peugeot. Med 270 hk har den et formidabelt fraspark, og nå er den sjeldne bilen tilgjengelig på bruktbilmarkedet i Norge.

Den raskeste bilen de har laget

Nå er den til salgs på bruktmarkedet i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Peugeot har tradisjon for å lage både kompakte og morsomme biler. Bare se på alle GTI-modellene de har gitt oss opp gjennom årene. Nå sist 308 GTI.

Men det finnes en enda flottere og mer linjelekker modell også – Audi TT-konkurrenten CRZ. Det er i alle fall en vakker skapning. Den vekker oppsikt, og da ikke minst facelift-versjonen med nye lykter og litt tøffere styling.

I forbindelse med faceliften kom det dessuten en ny variant på markedet også. En «versting»-versjon: RCZ R. Dette er faktisk Peugeots raskeste serieproduserte bil noensinne!

Under 10.000 kilometer

Nå ligger det en 2014-modell til salgs på bruktmarkedet. Dette er en av svært få RCZ R som er solgt ny i Norge. Og prisen er ganske så hyggelig.

Med alt utstyr kostet denne 630.000 kroner. Nå blir den din for 489.000 kroner, etter under 10.000 kilometer på veien.

Det må vel nesten kunne kalles "så godt som ny".

Innvendig er det skikkelige bøtteseter, konstrastsømmer og skinn stort sett over alt. Merk også R-emblemet på midtkonsollen, ved siden av girspaken.
Innvendig er det skikkelige bøtteseter, konstrastsømmer og skinn stort sett over alt. Merk også R-emblemet på midtkonsollen, ved siden av girspaken.

Les også: Strabisiøs familietur i sportsbil!

Det høres kanskje smått utrolig ut, at verdens raskeste Peugeot har en 1,6-liters motor. Men om du trodde det betyr at den er undermotorisert, må du tro om igjen. Her er det plenty muligheter for et friskt fraspark.

270 hk har nemlig Peugeot klart å skremme ut, blant annet takket være turbo-hjelp. Dreiemomentet er også imponerende: 330 Nm. Tilgjengelig mellom 1.900 og 4.400 omdreininger. Det betyr at du har fraspark i særklasse, også på lavt turtall.

Denne motoren skal ifølge papirene også gjøre det mulig med et blandet forbruk på svært lave 0,63 l/mil. I praksis kan du imidlertid se langt etter å få til noe slikt hvis du skal utnytte motoren skikkelig.

0-100 km/t på ...

I tillegg til en skikkelig frisk motorisering, har R-modellen strammet opp understellet, fått Torsen differensial på drivhjulene for å hjelpe til å gi grep – og 19" spesialfelger.

Under optimale forhold skal dette bidra til at du kan komme deg fra stillestående til 100 km/t på 5,9 sekunder. Toppfarten er blitt begrenset til 250 km/t.

Og dette er altså utgangspunktet for at den kan smykke seg med tittelen verdens raskeste serieproduserte Peugeot.

Klikk her for å se hele annonsen

270 hk

RCZ R har fått mye skryt for hvordan Pegueot har klart å få plantet kreftene i bakken. Ingen enkel oppgave, når en vet at det er forhjulstrekk og 270 hk!

Resultatet er imidlertid at du kan utnytte mye av kreftene, og siden den i tillegg er senket og stivet opp, er dette helt klart en bil du kan ha mye moro med. Dessuten skiller den seg ut fra mye annet du møter i trafikken.

RCZ R er utvilsomt en sportslig og linjelekker bil.
RCZ R er utvilsomt en sportslig og linjelekker bil.

Vil tape seg mer

Det er fire seter, men som det står i annonsen: Baksetene passer kun for barn. Og det til tross for det helt spesielle taket, som bues oppover over hver av bakstolene og slik gir litt ekstra takhøyde.

Du må også være forberedt på at denne bilen ikke akkurat er ferdig med verditapet. Kanskje vil den, siden den er såpass sjelden, kunne holde seg litt bedre enn andre RCZ-er. Men det blir i tilfelle et lite sjansespill.

Om ikke motoren er det viktigste, kan du nemlig få en "vanlig" før-facelift-modell til under 200.000 kroner! Og da snakker vi et aldri så lite sportsbil-kupp.

Men det er nå en gang R-en som er verdens raskeste da. Peugeot, altså.

Les også: Er dette en skikkelig sportsbil?