Dette var biltyvenes favoritt

Ingen ble stjålet mindre enn tre ganger – nå er den veteran.

Ford Sierra Cosworth skulle videreføre stolte Ford tradisjoner da den kom i 1986.
Ford Sierra Cosworth skulle videreføre stolte Ford tradisjoner da den kom i 1986.
m

Ford Sierra RS Cosworth. Fy feite for en tøff bil det var. Den er slettes ikke "feil" i dag heller!

Den vil nok først og fremst bli huske for to ting. Det første: Den enorme bakvingen, som forstålig nok gav bilen tilnavnet "Vingebil". Det andre: De ble stjålet. Ustanselig.

Det var snakk om rene bander som var ute etter disse. Ryktene sier at de "værste" gutta konkurrerte om å "bøffe" flest eksemplarer. Det finnes vel knapt om en Sierra Cosworth i Norge som ikke har vært stjålet – minst tre ganger ... Det var faktisk helt spesielt.

Trengte en oppfølger

Grunnen er for så vidt åpenbar. Ford og låser på 80-tallet var en vists. Dessuten var jo dette med 204 originale, sinte fabrikk-hestekrefter noe av det morsomste man kunne herje rundt med på den tiden.

Nå blir den altså veteran etter 30 års regelen. Men lå oss, før vi fortsetter, ta en ørliten titt på historien og bakgrunnen.

Ford har jo lange og sterke motorsportstradisjoner. Biler som Lotus Cortina, Ford GT40 og Ford Escort sopte i sin storhetstid med seg mye gjevt metall fra premiebordene rundt om kring på forskjellige billøp.

Men tidlig på 80-tallet buttet det liksom litt i mot og stoppet opp litt. Det ville man gjøre noe med og det var naturlig å ta utgangspunkt i Sierra som kom tidlig på 80-tallet.

Les mer om Ford Sierra her:

Nå man ser på spoileren bak forstår man tilnavnet 'vingebil'
Nå man ser på spoileren bak forstår man tilnavnet "vingebil"

Visitt med konsekvenser

Ford ansatte en mann ved navn Stuart Turner som sjef Ford Motorsport i Europa for å få fart på sakene igjen. Bokstavelig talt. En bil som skulle vinne billøp igjen og som skulle holde det tradisjonsrike sporty image ved like.

Han fikk også med seg Walter Hayens, mannen som hadde kjempet gjennom byggingen av Ford GT40, som vant Le Mans i 1966, og Cosworth DFV motoren, som skaffet Ford 154 seire og 12 verdensmesterskap i Formel 1 på 60- og 70-tallet.

Sammen dro disse herrene på en liten høflighetsvisitt til gamle kjente på Cosworths motorfabrikk. Og under over alle under. Cosworth hadde på helt eget initiativ bygget og lekt seg litt med en 16 ventils utgave av Fords velkjente Pinto-motor. En motor som passet til Fords nye stasing med Sierra som hånd i hanske.

Cosworth fikk det som de ville ...

En offisiell bestilling fra Ford kom på denne motoren. De ville ha 5000 stykker med en ytelse på 180 hk. i gateversjon, men som kunne trimmes ytterligere til løpsbruk.

Cosworth svarte at de ikke ville levere den med mindre enn 204 hk og at minste kvantum var 15.000 enheter. For å gjøre en lang historie kort: Cosworth fikk det som de ville.

Ford Sierra var i utgangspunktet en veldig aerodynamisk bil, men var ikke særlig stabil i høye hastigheter. I tillegg hadde den mye løft, på grunn av luftstrømmer, allerede i lav hastighet. Nå skulle de kommende løpsbilene av Sierra måtte kunne takle 300 km/t. Noe måtte gjøres.

Ford Granada V8: Den ukjente Ford-modellen

Motoren er i utgangspunktet en solid konstruksjon. 16 ventiler og turbo var 'hot' i 1986. 
Motoren er i utgangspunktet en solid konstruksjon. 16 ventiler og turbo var "hot" i 1986. 

All skepsis ble gjort til skamme

Det ansvaret fikk en kar ved navn Lothar Pinske, En mann som møtte MYE motstand hos en konservativ Ford-ledelse. En ledelse som var i mot det meste av modifikasjonene.

Men en standhaftig Pinske holdt på sitt.

Den omtalte bakvingen måtte være der om bilen i det hele tatt skulle ha bakkekontakt i 300 km/t. Skjermutbyggerne måtte også være der for å gi plass til 10-tommers brede felger som ble brukt i racing og grillen mellom frontlyktene var nødvendig for å sikre luft nok til ladeluftkjøleren.

Men all skepsis ble gjort til skamme. Bilene ble en suksess. Både på racerbanen, i rallyløypene, selv om den ikke vant like mye som sine forgjengere. En suksess var den også for Ford entusiaster og i gatebilmiljøene.

De siste årene kan det virke som om den har kommet litt i skyggen av japanske konkurrenter som entusiastbil. Men det kan nå se som om flere og flere igjen får øynene opp for vingebilen igjen.

Uansett: Bilen både er og blir en kultbil og en klassiker. På lik linje med Lotus Cortina og Escort RS. Ja - vi snakker et bilikon.

Sportsstoler og annet ratt, ellers minner den ganske mye om en alminnelig Sierra innvendig. 
Sportsstoler og annet ratt, ellers minner den ganske mye om en alminnelig Sierra innvendig. 

Les om nye Ford Focus RS her

Hva koster de nå?

Det er få biler tilsalgs, noe som gjør prisbildet uoversiktlig. Det er ikke mange årene siden man kunne få litt lurvete og godt brukte biler for under 100.000 kroner. Den siste tiden har prisene steget jevnt og trutt.

Prisene i Europa starter på rundt 20.000 euro for biler som er i passe grei bruksstand.

Pene original biler med dokumentert historikk og kilometerstand får man for rundt 30.000 euro, mens helstrøkne, urørte biler med lav kilometerstand prises opp mot 50.000 euro. Da snakker vi unike biler i utstillings stand.

Euroen står i skrivende stund på¨rundt 10 kroner. Legg på en null, så har du norsk pris, men husk 25 prosent moms ved eventuell import.

En annen ting: Vær oppmerksom på at det finnes replika-biler eller kopier om du vil. Sjekk chassisnummer nøye før kjøp. En replika skal ligge godt under en original Corsworth i pris.

Ford Escort: Det har hatt en priseksplosjon

Designet møtte motbør, men alle detaljene har en misjon og er altså ikke bare 'pynt'
Designet møtte motbør, men alle detaljene har en misjon og er altså ikke bare "pynt"

Benny mener:

Som så ofte før gjelder det å lete opp ett helt, pent eksemplar og heller betale litt mer for en fin bil.

Mer enn noen gang gjelder den litt slitte floskelen om at tidligere eiere er bilens verste fiende om denne bilen. Mange biler ble både trimmet og hardt kjørt av mange eiere. Etter 30 år setter det sine tydelige spor ...

Full gjennom gang av drivverket er obligatorisk. Det samme med bremser forstilling og hjuloppheng generelt.

Motoren er i utgangspunktet veldig solid og tåler mye juling. Oljeforbruk forekommer. Det samme gjør turbohavari.

Den gang bilene var nye var feil med bensintilførsel (bensinpumpe) en vanlig feil. En annen feil var at den elektriske kjøleviften ikke startet med overoppheting som følge. Løst trykkrør til turboen er en bagatell, men det er greit å vite om i tilfelle men brått mister motorkraften.

Rust forekommer også. Sjekk nedkant av dørene, rundt hjulbuene bak, forskjermene, jekkfester, kanaler og gulv bør også sjekkes.

Interiør detaljer kan vøre vanskelig å få tak i, ellers så er deletilgangen ganske god. I England særlig reproduseres ganske mye og bilen er relativt kurant å skru på.

Ford Sierra XR4i - bilen som ga vanlige folk vinger

Det var dette, racing  - den egentlig ble bygget for. 
Det var dette, racing  - den egentlig ble bygget for. 

Visste du at:

– Ca. 60 eksemplarer av første generasjon Sierra Cosworth ble solgt i Norge gjennom den norske importøren?

– Prisen i 1986 var ca. 400.000 norske kroner?

– Girkassen (Produsert av Borg Warner) som var hentet fra Ford Mustang tålte ikke det høye turtallet og forsinket produksjonen Cosworthen?

– Ford selv anså BMW M3 og Mercedes 190 2,3/16 som bilens nærmeste konkurrenter?

Ford GT70: Bilen ikke engang entusiastene kjenner til

Det er liten tvil om at Ford  Sierra RS Cosworth er et ekte bilikon på linje med Lotus Cortina og Escort RS. 
Det er liten tvil om at Ford  Sierra RS Cosworth er et ekte bilikon på linje med Lotus Cortina og Escort RS.