En ting vil entusiastene savne
En av verdens mest solgte biler har blitt ny – og tøffere.
Ford har lange tradisjoner for å lage pickups. Helt tilbake i 1922 kom den aller første.
Siden har det kommet mange. Veldig mange til og med. Så mange at Fords F-serie er verdens nest mest solgte bil. Veldig ofte med en stor V8-motor under panseret.
Man kan dermed trygt slå fast at det er en billegende det her er snakk om.
Det er også en bil som produseres i en mengde størrelser og varianter.
Topp 25: Dette er verdens mest solgte biler
High performance og full garanti
Et av de tøffere utskuddene på Ford F-serie-stammen er Raptor-utgaven, som du ser på disse bildene.
Den første generasjon kom i 2010. Den ble beskrevet som den første fabrikkbygde, high-performance og offroad-pickupen med full fabrikkgaranti.
Joda, det fantes spreke pickuper før denne også, men det skortet gjerne litt på offroad-egenskapene …
Med denne derimot kan man kjøre Baja 1000 og ørkenrace med – akkurat slik som den leveres fra fabrikk.
Det er med andre ord en skikkelig tøffing vi snakker om.
Ford F-serie: Dette er bilen amerikanerne velger – hver gang
V6 – og ikke V8
Men en ting tror vi entusiastene kommer til å savne – nemlig brølet fra en grov og høyrøstet V8-er.
Ford har, i miljøets navn, hvelvet ut den gamle 6,2-litres støpejerns V8-eren og stappet inn en moderne 3,5-liters EcoBoost V6 i aluminium inn mellom de høye forskjermene.
Takket være to turboaggregat skal effekten være høyere enn i V8-utgaven. Det snakkes om rundt 450 hk…
Motoren er koblet sammen med en ny kasse som vyr på 10 gir og bilen har også et videre utviklet firehjulstrekk-system og den skal være mer kapabel terrenget enn noensinne.
Det takket være et nytt Terrain Management System som gjør at føreren kan velge mellom seks forskjellige modus alt etter underlaget.