30 år gammel – men dyrere enn da den var ny
Likevel kan dette være en god investering.
Ford har flere biler på samvittigheten som har oppnådd legendestatus. Første generasjon Sierra RS Cosworth er en av dem. En skikkelig godbit for entusiaster og samlere.
Det er imidlertid sjelden det dukker opp fine eksemplarer av disse på det norske bruktmarkedet.
Men nå har det skjedd! Og jammen må det være den aller mest strøkne vi har sett bilder av på flere år.
"Dessverre" vet eieren også hvilket smykke han sitter på – og prisen er deretter.
Stjal og "slaktet" supersjelden bil
Råskinn
La oss ta litt om bilen aller først. Det er en 1986-modell RS - som har rullet svært beskjedne 54.291 kilometer på de 30 årene siden den ble registrert første gang.
Motoren er den velkjente 2-literen som Ford fikk mye skryt for, med en effekt på 204 hk. Den gjorde dette til en råskinn! 0-100 km/t tok kun 6,8 sekunder, mens toppfarten var svimlende 240 km/t.
I dagens verden er kanskje ikke dette tall som får deg til å bli blank i blikket, med på midten av 80-tallet gjorde det susen.
Her er en annen "vinge-Ford" som var populær
Som ny
I annonsen er det særdeles begrenset med informasjon. Men det påpekes kort og godt at bilen er som ny, og at bildene taler for seg.
Vi har kikket på alle bildene. Og det kan i alle fall se ut som om selger har sine ord i behold. Den ser virkelig bra ut!
Selv interiøret, med dype sportsseter i stoff, er tilnærmet som nytt!
Et raskt søk på registreringsnummeret viser at bilen ble importert til Norge i fjor, og at den nettopp er EU-godkjent.
Klikk her for å se hele annonsen
Prisen
Så må vi altså komme til prisen. Hold pusten, for dette er kostbare saker: 435.000 kroner. Det vil si at du må ut med rundt 30-40.000 kroner mer enn bilen kostet ny.
Men likevel trenger det ikke å være en dårlig investering. Prisene er nemlig omtrent på dette nivået også i utlandet. Vel og merke, om bilen er strøken, uskadet, ikke trimmet, ikke lakkert på nytt eller ombygd på noen måte. Den skal være original. Slik denne tilsynelatende er.
Og med tanke på at etterspørselen etter de få bilene som er igjen neppe blir mindre med årene, er nok dette en trygg investering.
Sjelden
Hovedgrunnen til at det er vanskelig å få tak i disse, er at Sierra RS Cosworth ble produsert i et begrenset antall.
Stor motor og bakhjulsdrift, kombinert med litt ivrig høyrefot sørget imidlertid også for at "flokken" ble tynnet ut. Mange ble rett og slett kjørt i fillebiter, enten av eieren selv – eller en biltyv. Den var nemlig populær blant en hel del som hadde uærlige hensikter også.
60 solgt ny i Norge
I Norge ble det solgt rundt 60 Sierra RS Cosworth av første generasjon, og prisen den gang var ca 400.000 kroner.
Det kom forøvrig en ekstremversjon av RS Cosworth også – med 224 hk. Den fikk navnet RS500 Cosworth, og ble kun laget i 500 eksemplarer, utelukkende tilgjengelig i Storbritannia. Altså med rattet på "feil" side.