2014 Opel Insignia: Glemt familiebil blir ny
Forventningene var store – kan de bli innfridd nå?

Den ble kåret til Årets Bil da den kom i 2009 og forventningene til Opel Insignia var store.
Her gjennomførte Opel en liten designrevolusjon sammenlignet med forgjengeren Vectra.
Insignia var vesentlig mer påkostet enn bilen den erstattet – og Opel håpet for alvor å kunne ta opp kampen mot klasseleder VW Passat igjen.
På 73. plass ...
Også her hjemme var det store forventninger til Insignia. Merket var nede i en bølgedal – Insignia var modellen som skulle snu det.
Fire år senere kan vi fastslå at forventningene har blitt innfridd mange land i Europa - men ikke i Norge. Insignia har på ingen måte blitt noen salgssuksess her, og nå har den havnet i skyggen av de fleste konkurrentene i denne klassen. Så langt i år er den helt nede på 73. plass på lista over de mest solgte bilmodellene i Norge.

LES OGSÅ: Her er vår test av Insignia da den først kom på markedet
Vises i Frankfurt
Derfor er det nok absolutt på høy tid når Opel nå gir Insignia en oppdatering.
En oppgradert Insignia skal vises på bilutstillingen i Frankfurt i september, og Opel har akkurat sluppet litt informasjon om hva vi har i vente her.
LES OGSÅ: Her er testen av Insignia stasjonsvogn med 130 hk dieselmotor
Lave utslipp
Opel lover her det de kaller en "revolusjon innen motor- og infotainmentsystemer".
For å ta motorbiten først: Her er det snakk om både bensin og diesel. 2.0 CDTI kommer med både 120 og 140 hestekrefter, begge har Co2-utslipp på 99 gram/kilometer. Forbruket er helt nede i 0,37 liter/mil.

LES OGSÅ: Vi har MANGE saker om Opel – bare se her!
Infotainment
2-liters bensinturbo kommer med både 170 og 250 hestekrefter. Begge kan kombineres med sekstrinns manuell girkasse eller med sekstrinns automat.
I tillegg til forhjulstrekk, er den nye 2,0-liter SIDI Turbo også tilgjengelig med 4X4, forteller Opel i en pressemelding.
Den nye generasjonen infotainment-systemet i Insignia kan styres over en 8-tommers fargeskjerm med touchbetjening. Allerede fra start-skjermbildet kan føreren få tilgang til alle funksjoner og undermenyene som blant annet radiostasjoner, 3D navigasjonskart, talestyring eller den splitter nye Touch-Paden.
Infotainment-systemet kan også tilpasses individuelt.
LES OGSÅ: Her kan du se testen av konkurrenten Toyota Avensis
Kommer i høst
Opel har også pusset litt på designet. Grillen er bredere og lavere enn før, mens Opel-logoen er smalere.
Avhengig av utstyrsversjon, kommer disse med bi-xenon lykter, inkludert sikkerhets-belysningssystemet AFL +. De øvre frontlyktene er utstyrt med energisparende LED-lys for dagkjøring.
Bilen skal være på plass i Norge i løpet av høsten, priser er ennå ikke klare.
LES OGSÅ: Ny SUV har gitt litt vind i Opel-seilene

LES OGSÅ: Her er stasjonsvogna med største bagasjerom