
2014 Mercedes S-klasse: Her er den nye sjefen blant direktørbilene
Setter – som vanlig – en ny standard. Se bildene:
I går kveld satt alle de rikeste blant de rike og trippet utålmodig, mens de ventet på at siste generasjon av Mercedes S-klasse skulle avdukes.
Mercedes har nemlig skaffet seg et rykte for å overgå alt annet når de kommer med sin S-klasse – helt fra første generasjon ble presentert tilbake i 1972.
Det er åtte år siden sist vi fikk en splitter ny S på markedet – så nå var tiden moden. Og vi kan avsløre med en gang, du blir neppe skuffet!
Priser
Vi har også fått de norske prisene - og all luksusen og teknikken blir ikke gratis. Det blir faktisk en økning i pris på innstegsmodellen. Den utgående koster fra 992.000 kroner. Det er S250 CDI.
Den nye innstegsmodellen, S350, kommer på 1.046.900 kroner. Men denne har også betydelig mer krefter enn S250 CDI (258 hk mot 204 hk).
Vil du ha den lange versjonen, koster dette 42.000 kroner ekstra på 250CDI (se komplett prisliste nederst i saken).
Det norske salget starter 16. mai.
LES OGSÅ: Luksusbilprodusenten har tapt 36 mill. per solgte bil
Design
Mercedes er i en medgangsbølge hva gjelder design. På kort tid har vi fått nye lekre modeller både i form av A-klasse, CLA og tidenes mest omfattende facelift på E-klasse.
På en så stor bil som S-klasse er alltid vanskelig å gjøre utseendet sportslig eller elegant. Men det skal ikke stå på innsatsen – og elegant er i alle fall det nye flaggskipet til Mercedes.

Brautende front
Fronten er imidlertid betydelig med brautende enn den er elegant. Vi antar at dette er bilverdens mest ruvende grill helt i fronten.
Det er ellers store, sportslige luftinntak i fangeren, og som vi har sett i stadig større grad blir hovedlysene rene LED-orgien. Mer om dette lenger nede.
Langs siden ser vi noen av de markerte profilene som har fungert så godt på CLA og GLA-konseptet.
Over hjulbuene bak er de litt klumpete hoftene fra dagens generasjon fjernet – og takk for det!

Fire varianter
For første gang kommer S-klases i hele fire karosserivarianter – vanlig (5,12 meter), lang (5,25 meter) og ikke minst Pullmann-utgaven. En ekstra-ekstra lang utgave. Denne blir, hold deg fast, rundt 5,5 meter lang. Selv Danskebåten blir jo nesten for liten for denne!
Sistnevnte skal forøvrig inn og erstatte luksusfiaskoen Maybach – som etter noen vanskelig år nå tilhører historien.
Den fjerde utgaven er en coupe-versjon. Dette blir erstatteren for dagens CL.
SE VIDEO: Denne mannen bør du ikke kjøpe bruktbil av ...
3D-lyd
Gjennom årene har denne modellen gitt oss banebrytende utstyr, blant annet i form av SRS kollisjonsputer, automatiske beltestrammere og ESP.
Denne gangen kommer det blant annet egen godlukt, 3D-effekt på lyden (!), en 30 centimeters infotainmentskjerm, ventilasjon i setene der luftdysene kan vendes 180 grader for å trekke akkurat der du vil og 14 luftputer som sammen kan gi deg seks ulike massasjeprogram, tempererte koppholdere, bakseter som kan legges ned.
Et av de nye systemene heter MAGIC BODY CONTROL. To kameraer leser veien foran bilen og tilpasser fjæringen etter underlaget som kommer. Resultatet er at kjøreturen flyter bedre enn i noen bil tidligere.
Og lysene, ja de består at 500 LED-lys. Ikke noe avleggs greier som bi-xenon.

Fullt lys – hele tiden
De nye lysene er dessuten laget slik at du kan kjøre med fullt lys hele tiden. De justerer selv hvilke partier som kan komme til å blende motgående trafikk.
Det blir også mulig å bestille airbag i sikkerhetsbeltene – både i for- og bakseter. Det kommer dessuten en rekke andre nye sikkerhetssystemer som vi må komme tilbake til i senere saker.


På bruktmarkedet kan du gjøre S-klasse-kupp!
Firesylindret
Når det gjelder motorisering blir det en hybridvariant for å vise at S-folkene tar miljøet på alvor.
Innstegsmodellen blir S300 BlueTecHybrid. Den får den velkjente dieselmotoren på 204 hk og en elmotor på 27 hk.
Og med denne kombinasjonen skal S-klasse klare seg med smått utrolige 0,44 l/mil. Det utgjør 115 gram CO2 per kilometer. Fra en bil på over 5 meter – og som gjør 0–100 km/t på 7,6 sekunder!
Etter hvert kommer forresten en ENDA snillere, ladbar hybrid. Det snakkes om CO2-utslipp på 75 g/km. Den kan få en VW Polo til å framstå som rene miljøsvinet!

Ny standard
Dieselalternativ to er 350 BlueTec. Her er det kun dieselmotor – som yter 258 hk. Men selv denne klarer seg med 0,55 l/mil.
Og heller ikke dette blir noen sinke. 0–100 km/t fikser den på 6,8 sekunder.
Det er forøvrig nøyaktig samme tid som S400 Hybrid bruker. Innstegsmotoren på bensinsiden. Her jobber en 3,5-liters V6-er (306 hk) sammen med en elmotor (27 hk) – og sørger for et forbruk på 0,63 l/mill.

Foreløpig versting
Men den største motoren er foreløpig S500. Der blir det V8-er på 4,7 liter – med 455 hk og dreiemoment på 700 nm.
Dette gir også et forbruk som nok en gang kan gi prestasjonsangst rundt om blant de andre bilprodusentene: 0,86 l/mil.
Også får vi bare glede oss i påvente av enda råere saker, både S600 og AMG-varianter er tiltenkt.
Rekk opp hånda de som IKKE får hakeslepp av disse tallene. Det var det vi trodde ...

Nei, dette er ingen bil for hvermannsen – men hva synes du om Mercedes nye flaggskip? Bruk kommentarfeltet under
Her er hele prislisten: S350 BT - 1.046.900 kroner S400 Hybrid - 1.140.900 kroner S500 - 1.582.900 kroner S-klasse, lang S350 BT L - 1.088.900 kroner S400 Hybrid L - 1.176.900 kroner S500 L - 1.602.900 kroner S350 BT - 1.046.900 kroner S400 Hybrid - 1.140.900 kroner S500 - 1.582.900 kroner S-klasse, lang S350 BT L - 1.088.900 kroner S400 Hybrid L - 1.176.900 kroner S500 L - 1.602.900 kroner |
LES OGSÅ: S-klasse: Nå kan du kjøpe Mercedesen som egentlig ikke finnes