2014 Mercedes C-klasse: Ny Mercedes går ned i pris
Her er prisene på deres viktigste modell.

Bilutstillingen i Detroit har nettopp åpnet dørene – og en av de mest spennene nyhetene som blir presentert der er nye Mercedes C-klasse.
I det siste har E-klasse, A-klasse og CLA virkelig har gått opp stien med tanke på salg. Nå er det mellomklassebilen, som egentlig har potensiale til å bli bestselger, sin tur.
Mer utstyr, mer plass, helt ny design og lavere priser er blant argumentene som skal friste kunder bort fra BMW 3-serie og Audi A4 – modellene som har dominert klassen i årevis her hjemme.

Startprisen
Startprisen blir på nye C-klasse blir på 360.000 kroner – rundt 17.000 lavere enn dagens innstegsmodell.
Til denne prisen får du C180, med en 1,6-liters bensinmotor på 156 hk. Den fikser 0–100 km/t på respektable 8,2 sekunder og har et forbruk på 0,5 l/mil. Vesentlig lavere enn utgående modell med like mange hestekrefter.
Kjapp med bensin
Neste steg opp av de tre modellene som er tilgjengelig fra start, er C200. Det er også bensin – men nå med en 2-liters motor på 184 hk.
Det er uten tvil en frisk bil – og når 100 km/t på bare 7,5 sekunder.
Prisen starter på 400.000 kroner.

Diesel dyrest
Er det diesel du vil ha, er valget enn så lenge 220 BlueTec. Den har 170 hk, bruker 0,4 l/mil og gjør 0–100 km/t på 8,1 sekunder.
Prisen på denne er 410.000 kroner.
Alle modellene rekker naturligvis å bli en hel del dyrere om du er litt raus med å krysse av på den stadig lengre listen over tilgjengelig ekstrautstyr.
LES OGSÅ: Mercedes C-klasse: – Er jeg dum som ikke vil ha denne?

Vil ta markedsandeler
Når Mercedes har ambisjoner om å ta markedsandeler, er det fordi de har god tro på den nye modellen.
Og at det er lagt mye jobb i den, er det ingen tvil om. Det hele begynner med designet som har fått veldig mye ros etter at de aller første bildene nettopp ble sluppet.
Her tar Mercedes med seg mange elementer fra flaggskipet S-klasse – vi kjenner også igjen mye fra den lekre kompaktsedanen CLA. Målsettingen har helt klart vært å lage en sporty bil, samtidig som linjene skal utstråle eksklusivitet.

Storebror er virkelig størst – les mer om E-klasse stasjonsvogn her:
Premium-interiør
Interiøret på dagens C-klasse har fått en del kritikk, særlig de rimeligste utgavene som ikke har hatt mye premiumfølelse innvendig. Det lover Mercedes å svare på nå.
Infotainment-systemet får en helt ny touchpad og head up-display. I tillegg lover Mercedes klasseledende luftmotstand og utslipp.
C-klasse vokser nå med 9,5 centimeter i lengden, opp til 468,6 centimeter. Den blir også fire centimeter bredere. Bagasjerommet vokser litt, fra 475 til 480 liter.
Selv om bilen har blitt større, er den 100 kilo lettere enn forgjengeren, takket være utstrakt bruk av aluminium.

LES OGSÅ: Dette er stasjonsvogn for de virkelig rike
Først med luftfjæring
Forbruket er redusert med opp til 20 prosent fra dagens modell. Lettere bil med lavere tyngdepunkt lover bra for kjøreegenskapene, den nye modellen skal være både mer lettbent og mer sporty å kjøre.
Hjuloppheng foran og bak er helt nyutviklet.
Nye C-klasse blir også tilgjengelig med Airmatic luftfjæring, ifølge Mercedes som første modell i denne klassen.
Sedanutgaven er først ut. Den skal være i Norge i mars, så er det klart for stasjonsvogn i september.
LES OGSÅ: Mercedes C-klasse: Klarer du å gjette hva denne koster?

Annerledes valg – se hva Cadillac gjør her!