GMC har ikke tenkt å tape ansikt når Chevrolet nå lanserer sin nye Silverado pickup, og har nå sin egen versjon av den nye bilen klar. GMC Sierra er som tidligere en Chevrolet med mer utstyr, mer status og et eget design på grillen og diverse interiør detaljer.
GMC har ikke tenkt å tape ansikt når Chevrolet nå lanserer sin nye Silverado pickup, og har nå sin egen versjon av den nye bilen klar. GMC Sierra er som tidligere en Chevrolet med mer utstyr, mer status og et eget design på grillen og diverse interiør detaljer.

2014 GMC Sierra: Både macho - og litt jålete

Og det er i alle fall ikke noe å si på størrelsen!

For ikke lenge siden kunne du se bildene og lese om nye Chevrolet Silverado her på Broom.no – en bil som blir svært viktig for økonomien i hele General Motors-konsernet i de kommende årene.

Men det er ikke slik at de legger alle eggene i én kurv. For som tidligere har også GMC en egen versjon av pickupen, som skiller seg klart fra Chevyen takket være noen egne designgrep.

Les også: Her er utgangspunktet, 2014 Chevrolet Silverado

Én bil, to versjoner

Sierra er navnet på pickup-serien når det er GMC som har bygget den, og de to søstermodellene har fulgt hverandre i svært lang tid – om vi ikke husker feil, helt tilbake til 1970-tallet.

Der hvor den nye Chevroleten er henimot ekstremt firkantet i grilldesignet har nye GMC Sierra en helt annen front med fremskutt grill og mer eksklusive lykter.
Der hvor den nye Chevroleten er henimot ekstremt firkantet i grilldesignet har nye GMC Sierra en helt annen front med fremskutt grill og mer eksklusive lykter.

I dag er ikke samarbeid om utvikling av felles modeller, som selges med svært få forskjeller av flere bilmerker, særlig uvanlig. Vi husker eksempelvis trillingene Sharan, Galaxy og Alhambra som kom til verden etter en het flørt mellom de bitre konkurrentene Volkswagen og Ford. Og enda mer vanlig er søstermodeller innenfor samme konsern, som eksempelvis Peugeot Partner og Citroën Berlingo.

Les også: GMC Acadia - denne har du kanskje aldri hørt om?

Amerikanerne har imidlertid gjort dette lenge, og med stor suksess. Oppskriften har vært å dele mest mulig, men skille på signatur-detaljer som grill og rattemblemer, og å justere utstyrsnivået for å tiltrekke seg forskjellig publikum. Slik er det denne gangen også.

Et hakk over Chevrolet

Nye Sierra er nemlig samme bil som nye Silverado. Men GMCen har, uten at vi har alle detaljene klare, et høyere utstyrsnivå som standard, og en annen front med GMC-emblemet svært godt synlig i grillen.

Selv om basiskonstruksjonen er lik også innvendig merkes forskjellen fra Chevrolet godt på utstyrsnivået når GMC-emblemet lyser mot deg fra rattsenteret.
Selv om basiskonstruksjonen er lik også innvendig merkes forskjellen fra Chevrolet godt på utstyrsnivået når GMC-emblemet lyser mot deg fra rattsenteret.

Som General Motors egen ”light truck”-divisjon har GMC også vært godt kjent på vår side av havet. Både gjennom militære kjøretøyer – hvem har ikke kjørt eller hørt historier om en ”Gems” – og som populære lastebiler til langt inn på 60-tallet, da europeiske merker tok over.

Del med Facebook-vennene dine!

I USA har merket vært solgt for seg selv, men også gjennom noen forhandlere for GMs dyrere merker Oldsmobile, Buick og Cadillac. Og GMC er altså fremdeles meget populært, til tross for at Oldsmobile nå er borte, Cadillac har utviklet egne SUVer og antall forhandlere i det hele tatt har blitt redusert som følge av de dårlige tidene.

Les også: Pontiac var siste merke som forsvant fra GM-paletten

Noen liker mora, andre dattera...

Nye Sierra vil garantert også møte et publikum som tar imot den med åpne armer, av folk som vil ha GM-bil, men som ikke for alt i verden vil parkere noe så simpelt som en Chevrolet i oppkjørselen.

Bakfra og fra siden er det stort sett bare emblemene som skiller bilene.
Bakfra og fra siden er det stort sett bare emblemene som skiller bilene.

Eller som ikke er tilfreds med smådetaljer på den nye Chevroleten, og klarer å bla opp det lille ekstra for å kunne kjøre av gårde med det andre alternativet av det som altså i bunn og grunn er samme bil.

De kan det være noen av, for den nye Chevrolet-pickupen har ikke bare fått positiv kritikk for sitt firkantede utseende. GMCen er også firkantet nok, men har dog et litt annet uttrykk i fronten med mer avansert lysteknologi og andre detaljer.

Del med Facebook-vennene dine!

Hvilken av nykommerne synes du er finest? Si din mening i kommentarfeltet under!

Les også: GMC Jimmy - både pickup og cabriolet på én gang