
2014 Citroën C4 Grand Picasso: Ny prisbombe for familien
Den har plass til sju – og imponerende lav startpris.
Det er ikke mye mer enn en drøy måned siden Citroën viste den første gang på bilutstillingen i Frankfurt – splitter nye Grand C4 Picasso.
Men her går det fort unna – bilen lanseres nemlig i Norge allerede 24. oktober.
Prisene er akkurat offentliggjort – og her kan vi trygt fastslå at nykommeren blir særdeles prisgunstig.
100 kilo lettere
Citroën har nemlig presset startprisen ned i 293.300 kroner. Det er det ikke mange av sjuseter-konkurrentene som er i nærheten av å matche.
Bilen er bygget på en helt ny plattform, kalt EMP2. Ved blant annet bruk av aluminium og høystyrkestål til visse deler og komposittmateriale til bunnen av bagasjerommet har man fått ned vekten i overkant av 100 kilo sammenlignet med første generasjon.
Lengden er nøyaktig lik (4,59 m.), men akselavstanden er strukket en god del lenger. Det gir først og fremst bedre plass for dem som sitter i baksetene.

LES OGSÅ: Eierne skryter Grand Picasso opp i skyene
Større bagasjerom
Maksimal plass for knærne er på 21,7 cm på andre seterad, 10,8 centimeter på tredje seterad.
Citroën har også sørget for å gi rikelig justeringsmulighet for baksetene på andre seterad. Disse kan skyves hele 15 centimeter i lengderetningen. Det er gull verdt for å kunne utnytte plassen optimalt.
Bagasjerommet har også vokst, med 69 liter. Det rommer nå 700 liter med andre seterad skjøvet helt fram.

LES OGSÅ: Så lekker kan en SUV være
To skjermer
Citroën Grand C4 Picasso leveres med en ny form for digital instrumentering. Instrumentbordet er bygget opp rundt to skjermer, en 7’’ touchscreen og en 12’’ HD panoramaskjerm. Berøringsskjermen på 7’’ er standard.
Via syv touchknapper på skjermen styrer man bilens funksjoner som klimaanlegg i to soner, navigasjon, radio, telefon, førerassistanse mm.
Fire motorer
Citroën lover at både komfort og veigrep skal være forbedret, takket være reduksjon av vekten på bilen, lavere tyngdepunkt og optimalisering av understellet med blant annet støtdempere som sitter vertikalt.
Det er også lagt ned mye arbeid i dempingen av støy og vibrasjoner, der den elektriske servostyringen filtrerer ujevnheter i underlaget bedre, og der det er montert et spesielt støydempende material i opphenget på bakakselen.
Ved lansering i Norge vil modellprogrammet omfatte to dieselmotorer på 90 og 115 Hk som begge leveres med Stop&Start, samt bensinmotorene VTi 120 og THP 155.

LES OGSÅ: Går lyset? Det kan bli kjempedyrt
Ekte oppholdsrom
Innvendig har målet vært å lage en kupe som skal oppleves som et ekte oppholdsrom, der hver passasjer skal ha høy grad av komfort. Du kan til og med laste opp egne bilder på den 12-tommers panoramaskjermen, det er altså ikke bare på stueveggen du kan ha familiebildene dine!
Mye glass er nevnt, C4 Grand Picasso har større glassflater enn noen andre modeller i denne klassen, til sammen 5,7 kvadratmeter. Citroën lover også mer påkostede materialer enn tidligere. De to passasjerene helt bakerst har fått egne air condition-dyser, også det som første bil i klassen.
LES OGSÅ: Sjuseter til 50.000 kroner – sjekk denne!

Tør å være sær: Les mer om første Grand Picasso her