2013 Range Rover Sport: Se opp - denne SUVen er historisk
Se hva som gjør at nye Range Rover Sport er mer vellykket enn forgjengeren.

Midt i årets påskeidyll ble de offisielle bildene av nye Range Rover Sport sluppet. Og med det kan vi så godt som røpe hva som blir neste års uomtvistelige påske-SUV.
Den nye kommer med to viktige nyheter som gjør at den utgående Sport-modellen parkeres grundig.

Historisk
Det viktigste punktet er kanskje noe så kjedelig som vekt. Men alle som driver med bil vet hvor mye nettopp lavere vekt har å si for hvordan bilen vil presetere: Lavere forbruk og utslipp, høyere ytelser og bedre kjøreegenskaper.
Derfor er det gode nyheter at kommende modell slankes med opptil 420 kilo. Det er mulig blant annet fordi den bygger på samme plattform som Range Rover – med utstrakt bruk av aluminium.

Flygende murstein
Slankekuren bidrar til at Range Rover Sport nå kommer med den raskeste modellen Land Rover noensinne har laget. Med kompressormatet V8-er, som byr på 510 hestekrefter, gjør den 0–100 km/t på 5,3 sekunder.
Slett ikke verst for en bil som er formet som en murstein og som tross alt veier 2,1 tonn.
Og apropos murstein, vi skylder å gjøre oppmerksom på at aerodynamikken er åtte prosent bedre enn på utgående Range Rover Sport. Åtte prosent bedre enn tidenes minst aerodynamisk bil noensinne ...
Det samme har skjedd med BMW X5 – se bildene her:
Minner om lillebror
Designet er utvilsomt mye basert på lillebror-suksessen Evoque. Faktisk er det nesten slik at det kan være lett å ta feil av dem ved første øyekast. Forskjellen er imidlertid tydelig når de to sammenlignes ved siden av hverandre, både i design og størrelse.
Sport legger seg fint mellom Range Rover og Range Rover Evoque med tanke på størrelse.
Men en svært viktig nyhet er at den nye modellen også gir muligheten for en tredje seterad, og dermed altså plass til opptil syv personer.

Appellerer til amerikanere
På den måten håper Range Rover å utvide målgruppa for bilen kraftig. USA er et svært viktig marked for Range Rover Sport og her etterspør mange nettopp muligheten for sju seter.
Med tanke på at den nye modellen kun har vokst 6,2 centimeter er det en prestasjon at det både er gjort plass til syv seter og 2,4 centimeter mer benplass i baksetet.
LES OGSÅ: Brukt Range Rover Sport: Nå har denne blitt billig
Fire motoralternativer
På motorsiden er det i første omgang fire alternativer å velge mellom: To bensin- og to dieselmotorer.
Den tidligere nevnte, kompressormatede galematis-varianten på 510 hestekrefter er toppmodellen.
En 3-liters bensinmotor på 340 hestekrefter er et mer, i mangel av bedre ord, "folkelig" alternativ.
LES OGSÅ: Dette interiøret skal forføre deg
Firesylindret
På dieselsiden starter det også med en 3-liters V6-er. Den har 258 hestekrefter. Går du for litt mer sprut får du 292 hestekrefter også det fra en 3-liters V6-er.
Har du litt tålmodighet kommer det etter hvert også en 4,4-liters V8-diesel på 334 hestekrefter.
Det jobbes sågar med et firesylindret motoralternativ, som kan få vekten på bilen ned i under 2 tonn.

Les vår test av Range Rover Evoque her:
Mer sportslig
I tråd med navnet er Range Rover Sport både lavere og kortere enn en vanlig Range Rover. Designet bærer også preg av mer sportslighet, med en smal grill, smale lykter, luftinntak på panseret, nyrer i forskjermene og en hekk med skikkelig spoiler på bakluke og to runde eksosutblås.
Interiøret er også særegent – selv om slektskapet til både store- og lillebror er tydelig.


Les mer om de forskjellige Ranger Rover generasjonene her:
God framkommelighet
Firehjulstrekksystemet kan i kjent stil fås med både lavgir, lås på differsensialsperren – og en åttetrinns automatgir som kan brukes manuelt i en rekke ulike moduser avhengig av underlaget.
Salget av nye Range Rover Sport begynner i løpet av tredje kvartal – men norske priser er ikke oppgitt enda. Den utgående modellen startet imidlertid på drøyt en million kroner.

Billig SUV med sju seter? Ta en titt på denne!