Her står den   i ganske så røffe omgivelser: Andre generasjon av Range Rover Sport. Dette kommer til å bli en drømmebil for svært mange bilinteresserte.
Her står den i ganske så røffe omgivelser: Andre generasjon av Range Rover Sport. Dette kommer til å bli en drømmebil for svært mange bilinteresserte.

2013 Range Rover Sport: Drømme-SUV avslørt før tiden

Her de første bildene - over en uke før lansering.

Tidligere denne uken viste vi det første offisielle "lekkasje-bildet" av andre generasjon Range Rover Sport.

Range Rover sendte det ut for å skape litt ekstra blest rundt bilen som skal avdukes første gang 26. mars – dagen før bilutstillingen i New York åpner dørene.

Del med Facebook-vennene dine

Et scoop

Men nå har disse bildene plutselig dukket opp, og sirkulerer på bilnettsteder verden over.

Her får vi se en helt produksjonsklar Range Rover Sport, fotografert i det som ser ut som et bilverksted, eventuelt en klargjøringshall. Det kan naturligvis være en helt bevisst lekkasje fra Range Rovers side, men sannsynligvis er det heller noen som har gjort et scoop og dermed også ødelagt litt av lanseringsplanen.

Det samme har skjedd med BMW X5 – se bildene her:


Minner om lillebror

Bildene viser i alle fall et mye mer sporty design enn på dagens modell. Slektskapet til lillebror Evoque er svært synlig, Og særlig hekken – som på første generasjon er både tung og litt uproporsjonal – ser nå langt mer gjennomført ut.

Linjene er ellers skarpe og rene, med aller mest særpreg i fronten.


Hekken er blitt mye mer vellykket - og sporty - enn på dagens modell. Økt lengde gjør at det også blir plass til to ekstra seter bakerst., dette er dermed en sjuseter.
Hekken er blitt mye mer vellykket - og sporty - enn på dagens modell. Økt lengde gjør at det også blir plass til to ekstra seter bakerst., dette er dermed en sjuseter.


Les mer om de forskjellige Ranger Rover generasjonene her:


Leve opp til navnet

Der dagens modell trekker rundt på veldig mange kilo – innstegsmodellen 3,0 TdV6 veier hele 2528 kilo – skal den nye slankes. Mye!

Det er snakk om minst 300 kilo, og dermed blir det også bedre håp for at kjøreegenskapene skal leve opp til Sport-navnet.

Velger du Range Rover Sport med dieselmotor i dag, kan du bare glemme akkurat det.

Aggressivt inntrykk

Der første generasjon er basert på Land Rover Discovery 3 (også det en blytung bil), skal den nye dele veldig mye teknikk med storebror, som bare heter Range Rover.

Det betyr en langt mer avansert konstruksjon enn dagens Sport, med blant annet utstrakt bruk av aluminium.

Les vår test av Range Rover Evoque her:

Blir dyrere

Helt nye motorer er på vei, det er blant annet snakk om firesylindret dieselmotor. Bilen får også en dieselhybrid-løsning.

Også innvendig er mye hentet direkte over fra Range Rover, men dashbordet får en annen utforming – mer innrettet mot føreren.

Materialvalgene skal være svært eksklusive og understreke at dette er en ekte Range Rover.

LES OGSÅ: Dette interiøret skal forføre deg

Sju seter

En annen stor nyhet er at Range Rover Sport nå kommer med sjuseters-løsning, det vil si to ekstra seter helt bakerst som felles flatt ned i gulvet når de ikke er i bruk.

På den måten håper Range Rover å utvide målgruppa for bilen kraftig. USA er et svært viktig marked for Range Rover Sport og her etterspør mange nettopp muligheten for sju seter.

Billig SUV med sju seter? Ta en titt på denne!

Terrengegenskapene på dagens Range Rover Sport overgår det meste du kan velge blant i SUV-segmentet. Etter åtte år takker modellen nå for seg.
Terrengegenskapene på dagens Range Rover Sport overgår det meste du kan velge blant i SUV-segmentet. Etter åtte år takker modellen nå for seg.

LES OGSÅ: Brukt Range Rover Sport: Nå har denne blitt billig