En av årets mest spennende bilnyheter ruller nå inn i markedet. Lanseringen av andre generasjon Ford Kuga starter nå.
En av årets mest spennende bilnyheter ruller nå inn i markedet. Lanseringen av andre generasjon Ford Kuga starter nå.

2013 Ford Kuga: Her er en av årets mest spennende bilnyheter i Norge

Den har blitt større og mer påkostet - men går ned i pris.

Aldri har det vært mer å velge mellom på SUV-fronten – og mer skal det bli.

Nå er andre generasjon Ford Kuga akkurat rullet av båten og er på vei rundt til forhandlerne i Norge. Vi har allerede testet den i Spania – og ble imponert over nykommeren.

Del med Facebook-vennene dine

Større bagasjerom

Her svarer Ford på de to viktigste ankepunktene mot forgjengeren. Nemlig at den var for trang – og at det var litt for mye billigfølelse i interiøret.

Nye Kuga har lagt på seg åtte centimeter i lengden. Det har særlig kommet bagasjerommet til gode. Nå er den stor nok til å kunne fungere som familiebil for de fleste av oss.

Interiøret har blitt mer påkostet – dessuten tilbyr Ford svært mye avansert ekstrautstyr.

Farvel til første generasjon – les mer her:

Gått ned i pris

Men selv om den er blitt både større og mer påkostet, har den mest interessante Kuga-utgaven faktisk gått ned i pris.

Vi snakker 2-liters dieselmotor med automatgir, i Titanium-utgave. Den starter nå på 425.900 kroner, det er ned 20.000 kroner i forhold til modellen den erstatter.

LES OGSÅ: Senker prisen – skal doble salget

Kjøpt den usett

– I første omgang har vi fått 200 biler, men flere er på vei. Vi er veldig fornøyd med responsen og har solgt mange Kugaer allerede før bilen er i landet. Kundene har kjøpt den usett, forteller Ford Motor Norges informasjonsdirektør Anne Sønsteby.

– Nye Kuga har jo fått veldig mye skryt og det er tydelig at mange har merket seg mottakelsen. Vi gleder oss stort til at kundene også kan få prøve bilen, sier Sønsteby.

Mondeo sterkt forsinket

For Ford er dette en svært kjærkommen modell. Forrige Kuga klarte ikke helt å matche storselgerne i denne klassen.

Samtidig er neste generasjon Ford Mondeo sterkt forsinket, noe som absolutt vil merkes på salgstallene.

LES OGSÅ: Mondeo blir enda mer forsinket


Godt alternativ

– Tror dere mange potensielle Mondeo-kjøpere nå vil velge Kuga i stedet?

– Ja, det ser jeg på som svært sannsynlig. Kuga har vokst til å bli en fullverdig familiebil, samtidig som den naturligvis har fordeler som 4x4 og høy sittestilling. Derfor er den et godt alternativ til mange stasjonsvogner, mener Anne Sønsteby og legger til:

– Men når det er sagt skal vi selge mye Mondeo de neste par årene også. Dagens modell framstår fortsatt som en moderne bil og tibys med det meste av spennende og avansert teknologi.

Spennende bensinmotor

Nye Kuga kommer fra starten av med to motoralternativer, en diesel og en bensin. Dieselmotoren er en velkjent 2-liter på 140 hestekrefter som nå er fintunet litt på forbruk og utslipp.

Bensinutgaven er en 1,6-liter på 182 hestekrefter. Den leveres kun i kombinasjon med automatgir. Rimeligste Kuga starter for øvrig på 382.500 kroner.

LES OGSÅ: Nå er det priskrig på SUV

Her kjenner vi igjen det meste fra Ford Focus. Ford er inne i en periode med ganske ungdommelig dashborddesign. Det skjer MYE på denne midtkonsollen.
Her kjenner vi igjen det meste fra Ford Focus. Ford er inne i en periode med ganske ungdommelig dashborddesign. Det skjer MYE på denne midtkonsollen.

Kanskje det beste SUV-kjøpet? Les vår test av Kuga her: