1986 Lincoln: Skjønner du hva denne brukes til?
I Norge skal de være sorte og diskrete - dette er noe helt annet!

De aller fleste av oss har et ønske om å bli husket etter at vi er borte. Føler du at det lugger litt i forhold til å sette varige spor, skal du dog vite at det aldri er for sent.
Denne likbilen er nemlig til salgs på New Zealand, og den er oppsiktsvekkende nok til at både lokal presse og TV skal ha omtalt den, ifølge selgeren. Slår du til på den kan vi nok garantere at din siste tur i det minste vil bli husket av omgivelsene en god stund.
Les også: Er Dodge-eiere verdens mest irriterende bilentusiaster?
60.000 kroner
12.000 new zealandske dollar – eller ca. 60.000 kroner – er prisen på bilen, som bare så vidt har rundet 100.000 kilometer – og aldri har vært grisekjørt, ifølge selgeren.

Det siste er det heller ikke mulig å tenke seg at er mulig, med de utsmykningene og det høye tyngdepunktet som denne bilen må ha.
Likbiler med rikelig ornamentering har vi sett før, men vi trodde det var inderne som var mest kreative i så henseende. Denne bilen skal imidlertid være bygget i Japan, og har altså endt opp på New Zealand en eller annen gang i løpet av sin karriere.
Bygget i høyden
Man har tatt utgangspunkt i en 1986 Lincoln Town Car, som har fått glass- og takseksjonen avskåret bak fordørene.

Til forskjell fra en del andre slike konverteringer har man ikke bygget ned det innvendige gulvet i særlig grad, men bårepåbygget starter i kant med bagasjelokket og sidevinduenes nederkant – og fortsetter oppover under et ganske voldsomt tak, og med detaljer og utsmykning som kan ta pusten fra en.
Les også: Audi Ur-Quattro Avant? Joda, den finnes:
Ellers i verden er man generelt mindre redd for å bruke farger på begravelseskjøretøyene enn vi er her i landet, men gull metallic er ikke veldig vanlig i utlandet heller – i hvertfall ikke i kombinasjon med blått interiør, vil vi formode.
Relativt tregsolgt
På den annen side virker jo det vi gjenkjenner som deler av en bil i denne sammenhengen svært konservativt og måteholdent i forhold til resten av det japanske påbygget, som ser ut til å være utført i hvertfall strukturelt i treverk.

Føler du at dette kan være en grei ”reserveløsning” å ha stående i garasjen for å sikre at ingen glemmer deg den dagen det blir aktuelt, kan det til og med hende at du kan prute litt – annonsen ble lagt inn i februar, og det tyder vel på at markedet ikke er det aller største.
Husk forresten å sjekke høyden under taket i garasjen – her er det rikelig med detaljer som kan komme i konflikt med både porten og taksaksene...