1974 Cadillac: Sjelden bil reddet i siste liten
Var allerede hos bilopphuggeren da en våken ansatt oppdaget den.

Vi har flere ganger vært innom det faktum her på Broom at det å bygge custom-bil er et ganske usikkert prosjekt hvis man tenker langsiktig økonomisk på det. For smak og behag er ganske forskjellig – og noe av poenget med en custom er jo å følge sin egen smak til ytterlighetens grenser.
Eller litt forbi, også. Og vi mistenker at det har vært rettesnoren for den som i sin tid bygget kreasjonen du ser på disse bildene.
Ble levert til vraking
Av og til kan det imidlertid gå bra – slik at det ikke bare finnes en kjøper til ”verket” den dagen man går lei, men at man også kan få en pen slump penger for den.

Denne bilen – som startet livet som en Cadillac Coupé DeVille i 1974 – ble nettopp solgt for 10.100 dollar, eller knapt 59.000 kroner, og da trengte den en god del jobb for å bli strøken.
Faktisk så mye at den var regnet som verdiløs av byggerens arvinger, og levert til vraking!
Les også: Eldorado stasjonsvogn - custom med praktisk undertone
Inspirert av jagerfly
Historien sier ikke noe om når den ble bygget, men vi regner med at Cadillacen fikk noen gode år på veien i originalstand før mannen som er ansvarlig for dagens utseende tok over.

Han jobbet på Lockheed Aircraft i Burbank, California, og inspirasjonen til designet skal være hentet fra F15-jagerflyet. Det hele er utført i (mengder av) glassfiber utenpå det som var igjen av Cadillac-karosseriet, etter at man åpenbart kuttet av taket og skar ned og sveiset igjen dørene.
Bygget av George Barris?
Enkelte skal ifølge eBay-selgeren ha påstått at bilen er et bestillingsverk fra custom-legenden George Barris, som også var – og i en viss grad fremdeles er – aktiv nettopp i Burbank.

Nå sto Barris sitt custom-verksted riktignok bak mange ville og til dels svært berømte custombiler fra helt tilbake til 60-tallet, ikke minst takket være oppdrag fra filmindustrien i nabolaget, men han har nok i ettertid ”fått skylden” for langt flere enn de han faktisk hadde ansvaret for å bringe til verden.
Les også: Hvorfor customisere når det finnes så kule originalbiler?
Vi føler oss ikke uten videre overbevist om at han vil vedkjenne seg denne, men det er det uansett ikke noe problem å finne ut av – Barris er ved sine fulle fem, og bilproduksjonen hans er godt dokumentert.
Mye jobb i vente
Barris-opprinnelse eller ikke, denne bilen er i hvertfall høyst reell. Da den første eieren gikk bort, ble bilen stående i garasjen til familien bestemte seg for å kassere hele greia. Og den hadde trolig endt i pressa, hvis det ikke var for at en kvinnelig ansatt på det lokale bilopphuggeriet syntes synd på den rare bilen, og overtalte sjefen til å selge den til henne.

Dermed overlevde den – og nå er den altså solgt til en ny eier som vil få en god del jobb for å få den i presentabel stand igjen.
Det er flere småskader rundt om i glassfiberen, motoren har både eksos- og oljelekkasjer, og det er ulyd i en ventilløfter. Lakken er dårlig, panserhengsler mangler, og strengt tatt bør den få både ny lakk og en total opptrekking av interiøret for å bli fin igjen, skriver selgeren, som dog understreker at bremsene og fjæringen er fantastiske.
Og det er visstnok også evnen til å vekke oppmerksomhet, legger han til. Det siste har vi ingen problemer med å tro på...
Les også: Kjent, amerikansk kit-car fra 60-tallet dukket opp i Oslo