Utvilsomt en vakker bil   men prisrekorden på 65 millioner kroner fra auksjonen på Pebble Beach i Monterey, California, forleden viser at historikk er verdt enda mer enn bilen i seg selv. (Foto: RM Auctions)
Utvilsomt en vakker bil men prisrekorden på 65 millioner kroner fra auksjonen på Pebble Beach i Monterey, California, forleden viser at historikk er verdt enda mer enn bilen i seg selv. (Foto: RM Auctions)

1968 Ford GT40: Nå har den satt auksjonsrekord

Gammel film-bil ble historiens dyreste amerikanske bil.

For en tid siden fortalte vi historien om denne gamle superbilen, som i det opphissende fargemønsteret til Gulf Racing Team var forventet å bli historiens dyreste Ford GT40 når den skulle auksjoneres nå i august.

Det ble den – med god margin.

Var ventet å bli tidenes dyreste Ford GT40 - les forhåndsomtalen:

Dyreste amerikaner noensinne

Faktisk skal den ha satt rekord som den dyreste auksjonsomsatte amerikanske bilen noensinne da den forleden rullet opp på podiet på ekstremt fasjonable ”Concourse d´Elegance” på Pebble Beach i Monterey, California, der RM Auctions svingte klubben over en hel rekke sjeldenheter. Hele 11 millioner dollar, rundt regnet 65 millioner kroner, ble sluttbudet fra en ukjent kjøper.

Interiøret i en Ford GT40 er ikke akkurat luksuriøst, i hvertfall ikke på de bilene som opprinnelig var rigget for racing, som denne lettvekt-utgaven fra 1968. (Foto: RM Auctions)
Interiøret i en Ford GT40 er ikke akkurat luksuriøst, i hvertfall ikke på de bilene som opprinnelig var rigget for racing, som denne lettvekt-utgaven fra 1968. (Foto: RM Auctions)

For pengene fikk han en vakker gammel superbil, med en svært broget historie – som både inneholder racing-triumfer og innblanding i en stjerne-tung spillefilm. Det skulle bare mangle, hadde vi nær sagt.

Kjørt av racing-legender

Bilen startet livet som en ”Mirage”, klar for racing-sesongen 1967. Mirage-bilene ble bygget av John Wyer Automotive i England for Gulf Racing, ved å modifisere fabrikknye Ford GT40er på en rekke områder. Den var også nummer én av totalt tre slike biler som ble bygget med lettvektsspesifikasjoner takket være omfattende bruk av karbon, og er en av to som fortsatt eksisterer.

Løpskarrieren til bilen ble forholdsvis kort, men begivenhetsrik. Etter at Steve McQueens filmselskap kjøpte den til filmingen av
Løpskarrieren til bilen ble forholdsvis kort, men begivenhetsrik. Etter at Steve McQueens filmselskap kjøpte den til filmingen av

John Wyer hadde for øvrig også vært en av de som var ansvarlige for utviklingen av gateversjonen av GT40 etter at Carroll Shelby kom inn i prosjektet rundt 1965. Ergo hadde han meget god kjennskap til bilens potensial, og Mirage-bilene med ”M1”-betegnelse gjorde det skarpt.

Fra Karlskoga til Hollywood

Det gjorde også denne bilen, som rattet av racing-legendene Jacky Ickx og Dr. Dick Thompson vant debutløpet i mai 1967 og også et løp på Karlskoga-banen i Sverige senere det samme året, og plasserte seg i toppen også på et par andre løp.

Bilen var den første som bar de etterhvert berømte lyseblå og orange fargene til Gulf Racing Team. Gulf skiftet til Porsche-racere da GT40 gikk ut av produksjon i 1969. (Foto: RM Auctions)
Bilen var den første som bar de etterhvert berømte lyseblå og orange fargene til Gulf Racing Team. Gulf skiftet til Porsche-racere da GT40 gikk ut av produksjon i 1969. (Foto: RM Auctions)

Før 1968-sesongen ble den tatt tilbake til Wyer og returnert til GT40-spesifikasjoner som følge av diverse regelforandringer. Deretter ble den kjørt av flere førere med vekslende hell i sesongene 1968 og 1969, men med Ickx bak rattet noterte den i det minste en runderekord på Le Mans under trening og dro i land en seier på Monza med Paul Hawkins og David Hobbs i april 1968.

Les også: Carroll Shelby (89) måtte til slutt gi tapt for sykdommen

Da racing-entusiasten, filmstjernen og –regissøren Steve McQueen fikk lyst på mer bilkjøring etter å ha gjort action-klassikeren ”Bullit” i 1968, falt valget på en film fra det virkelig seriøse racingmiljøet. Dette resulterte i filmen ”Le Mans”, der plottet kanskje ikke var det mest imponerende, men der bilkjøringen var desto mer opphissende.

Del med Facebook-vennene dine!

Filmet på Le Mans i 1970

McQueen insisterte på at kjøringen skulle filmes fra bil i høy hastighet, en utfordring i seg selv med datidens teknikk, men etter grundig planlegging var man klar til å filme i forbindelse med Le Mans-racet i 1970.

Det meste av filmen
Det meste av filmen

Kamerabilen måtte nødvendigvis være kapabel til å kjøre fort for å holde filmstjernene bak seg i et noenlunde troverdig tempo. Valget falt av en eller annen grunn på den gamle GT40en, som da var eid av en kar i Florida.

Kappet i stykker

For å få festet kameraene ble man nødt til å kappe av taket og gjøre diverse andre modifiseringer, og det var dermed en ganske medtatt bil som i årene etterpå vandret videre mellom diverse samlere – og gjennomgikk flere restaureringer tilbake til GT40 lettvekt-spesifikasjonene som den hadde hatt fra fabrikken.

Bilen er restaurert minst to ganger etter at den ble solgt fra filmselskapet i 1970 eller 1971, og har vandret mellom mange samlere. Nå har den altså også satt rekorden som verdens dyreste amerikanske bil på auksjon. (Foto: RM Auctions)
Bilen er restaurert minst to ganger etter at den ble solgt fra filmselskapet i 1970 eller 1971, og har vandret mellom mange samlere. Nå har den altså også satt rekorden som verdens dyreste amerikanske bil på auksjon. (Foto: RM Auctions)

Nå er altså den sjeldne lettvekts-GT40en i hendene på en ny eier, som vi ikke tviler på at vil ta godt vare på den. Etter å ha punget ut 65 millioner kroner, går vi ut fra at den aldri igjen vil få kappet av taket eller bli modifisert på annet vis, uansett hvilke berømte filmfolk som måtte banke på med ønske om å bruke den som rullende kamerastativ.

Selv om det kuriøst nok kanskje kunne bidra til å øke fremtidig verdi enda mer...

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Også retro-utgaven Ford GT er "heit" blant samlere...