1966 Mini Cooper S: Her kan du få en helt strøken rally-legende

Nå selges nesten ubrukt representant for det villeste fra 1960-tallet.

Original gammel Mini Cooper S er fryktelig mye moro i et lite format. Fine biler er sjeldne   og med kilometerstanden på denne bilen er den ikke vanlig noe sted i verden. (Foto: Finn.no)
Original gammel Mini Cooper S er fryktelig mye moro i et lite format. Fine biler er sjeldne og med kilometerstanden på denne bilen er den ikke vanlig noe sted i verden. (Foto: Finn.no)

Det er lett å tro at utviklingen stadig bringer oss mer og mer galskap når det gjelder biler og deres prestasjoner. Men som i mange andre sammenhenger viser det seg gang på gang at det har vært ville tilstander tidligere, også.

Noe den knall røde bilen på bildene er et meget godt eksempel på. For den er ikke bare liten og søt – selv om den sikkert kan betegnes som det, også.

Den verste av de verste

Her snakker vi nemlig om en bil med litt lengre navn enn bare ”Mini”. Ikke bare er det en bil som har fått en gjennomgang etter formelen til racing-geniet John Cooper, noe som gjorde den lille billigbilen til en svært så frisk og kjøreglad loppe.

Dette er nemlig verstingversjonen ”Cooper S” også, og da er det mange som hever øyenbrynene.

Les også: Nå blir også retro-Minien fornyet i strid med tradisjonene

Ikke at den er fryktelig sjelden i utgangspunktet. Dette var en forholdsvis rimelig bil – om enn en kostbar Mini – på 1960-tallet, og den solgte i store antall. Men å finne en fin en i dag er ikke så fryktelig enkelt, de ble kjørt hardt og brutalt, og det man kan være heldig og komme over på bruktmarkedet er vanligvis biler som er gjenoppbygget med gamle originaldeler i flere omganger.

Kun kjørt 37.000 kilometer

Ofte er det ikke biler som opprinnelig var originale S-utgaver engang, men som er blitt bygget opp som kloner i ettertid. Ikke at de er noe mindre morsomme, nødvendigvis, men de urørte og virkelige samlerobjektene er det langt mellom.

1.275 kubikkcentimeter og 78 hester høres ikke vilt ut i dag, men i en bil som veide omtrent like mye som fem handlevogner i julestria ble det veldig morsomt. Her skal alt være nøyaktig som da bilen forlot fabrikken. (Foto: Finn.no)
1.275 kubikkcentimeter og 78 hester høres ikke vilt ut i dag, men i en bil som veide omtrent like mye som fem handlevogner i julestria ble det veldig morsomt. Her skal alt være nøyaktig som da bilen forlot fabrikken. (Foto: Finn.no)

Denne bilen, som er til salgs på Rælingen i Akershus, er etter alt å dømme et temmelig strøkent eksemplar fra nettopp samlerobjekt-kategorien. Med bare 37.000 kilometer på telleren må den da også være sjeldent lite kjørt, og enda mer interessant for de virkelige Mini-entusiastene.

Og en slik må nok også til for at prisforlangendet på 100.000 kroner skal være til å leve med.

Se annonsen her:

78 hester og 700 kilo

Selgeren har gjort leksen sin, og kan by på dokumentasjon fra offisielle kilder av både chassisnummeret, som vi forstår at dokumenterer bilen som en ekte Cooper S, samt at motoren er den originale. Bilen skal selges grunnet mangel på tid, men oppgis å være i meget god stand slik at neste eier kan sies å komme til ”dekket bord”.

De gamle Miniene var små i sin tid, og er enda mindre sammenlignet med de fleste andre biler i dag. Men kommer du i et fint eksemplar som dette, vekker det adskillig mer oppsikt enn den gang de var nye. (Foto: Finn.no)
De gamle Miniene var små i sin tid, og er enda mindre sammenlignet med de fleste andre biler i dag. Men kommer du i et fint eksemplar som dette, vekker det adskillig mer oppsikt enn den gang de var nye. (Foto: Finn.no)

Moro får han eller hun det garantert også. For denne bilen veier ikke mer enn halvparten av en moderne kompaktbil, rundt 700 kilo avhengig av versjon, og de 78 hestene som utvikles av den 1.275 kubikkcentimeter store motoren vil vi tro merkes godt.

Les også: Mini er kjempemorsom - og kjempebillig. Les bruktguiden:

Cooper S hadde større motor, men delte ellers den vanlige Cooper-modellens mer race-tunede girkasse med tettere steg som muliggjorde kjappere skift. Begge versjonene som hadde vært innom John Cooper Works fikk skivebremser foran, S-versjonen til og med ekstra store, som virkelig understreket at man mente alvor.

Dominerte i racing

Det var også svært synlig på resultatene i racing. Etter at den første Cooper S-versjonen kom på markedet rundt 1964 var det nemlig denne bilen som dominerte det prestisjefylte Rally Monte Carlo resten av 1960-tallet frem til modellen ble nedlagt i 1971.

De minimale senter-instrumentene i et ovalt instrumenthus bringer tankene tilbake til førkrigsbiler - LENGE før krigen, og viser at Minien både var billig og minimalistisk, og også unfanget i skillet mellom to tidsaldre i bilhistoren. (Foto: Finn.no)
De minimale senter-instrumentene i et ovalt instrumenthus bringer tankene tilbake til førkrigsbiler - LENGE før krigen, og viser at Minien både var billig og minimalistisk, og også unfanget i skillet mellom to tidsaldre i bilhistoren. (Foto: Finn.no)

Også i de skandinaviske skogene og på de skandinaviske banene ble det konkurrert flittig med disse bilene da de var nye, og til godt utover 1970-tallet. Men selv om alle visste at dette var morsomme saker å kjøre, drøyet det enda litt lenger før originalitet og kompletthet ble satt veldig høyt i samlerkretser.

Les også: Slik får du plass til 28 kvinner i en Mini...

Den mest ettertraktede

Prisen på 100.000 kroner kan synes høy, men en original 1.275 kubikk Cooper S ansees i dag som den mest interessante Mini-modellen fra 1960-tallet, og prisforlangende rundt 20.000 britiske pund, eller rundt 200.000 kroner, er ikke helt uvanlig for en strøken og helt korrekt dokumentert bil med lav kilometerstand.

Takluke av den store og myke varianten var nok ikke førstevalget i de bilene som skulle kjøres hardt, slik mange av Cooper Sene ble bestilt for å brukes. Men i dag gjør det lite om karosseriet flekser litt mer, denne samlerbilen bør nok uansett brukes forsiktig. (Foto: Finn.no)
Takluke av den store og myke varianten var nok ikke førstevalget i de bilene som skulle kjøres hardt, slik mange av Cooper Sene ble bestilt for å brukes. Men i dag gjør det lite om karosseriet flekser litt mer, denne samlerbilen bør nok uansett brukes forsiktig. (Foto: Finn.no)

Dermed bør denne bilen representere en interessant sjanse, dersom det dukker opp en norsk kjøper som er entusiast nok til å slå til. Den er visstnok også annonsert på eBay, og det kan man forstå med en så unik bil i et så lite marked som det norske.

Denne bilen gir ikke akkurat mye komfort for pengene, og kanskje heller ikke den helt store statusen annen enn i de mest merketro kretsene. Men regnet i moro per krone vil vi tro den leverer – og kanskje kan den vise seg å være et greit investeringsobjekt, også.

Les også: VW Polo WRC Concept - gjett hvem denne skal slåss med