Coupeen er mest kjent, fra en av gangsterfilm historiens mest kjente attentat scener. Men begge bilene var med i Francis Ford Coppolas 'The Godfather' fra 1972, og nå selges de på auksjon fra samme samling. (Foto: Bonhams)
Coupeen er mest kjent, fra en av gangsterfilm historiens mest kjente attentat scener. Men begge bilene var med i Francis Ford Coppolas "The Godfather" fra 1972, og nå selges de på auksjon fra samme samling. (Foto: Bonhams)

1941 Lincoln: Nå kan du sikre deg bilene fra ”Gudfaren”

Selges på auksjon. Gi dem ”an offer they can´t refuse”...

Det finnes gangsterfilmer, og så finnes det Gangsterfilmer. Og så finnes ”Gudfaren”-trilogien. Francis Ford Coppolas mesterverk i tre deler, der de fleste er enige om at i hvertfall begge de to første filmene forsvarer en plass i filmhistoriens elitedivisjon.

Enten man er fascinert av mafiaen, faglig oppslukt av filmkunst eller bare elsker filmer om sterke familiesagaer er trilogien om Corleone-familien et høydepunkt. Og scenen i den første filmen fra 1972, der sønnen Sonny Corleone, spilt av James Caan, blir drept i et attentat ved en bompengestasjon på Long Beach Parkway, er et sentralt punkt.

Les også: 50 år gammel "dame" er stjernen i den nye Bond-filmen

Den berømte attentat-bilen

Nå kan du kjøpe selve bilen som Sonny Corleone ble skutt i, en klassisk 1941 Lincoln Continental Coupé, og en av 850 produserte det året.

Stemningen var lett, men samtidig foruroligende da Sonny Corleone svingte inn på bompengestasjonen med sin 1941 Lincoln. Få sekunder senere veltet skurker med tommyguns ut fra Buicken foran... (Foto: Imcdb.org)
Stemningen var lett, men samtidig foruroligende da Sonny Corleone svingte inn på bompengestasjonen med sin 1941 Lincoln. Få sekunder senere veltet skurker med tommyguns ut fra Buicken foran... (Foto: Imcdb.org)

Ultra-luksuscoupeen med lav panserlinje, store vindusflater og uten stigtrinn ble opprinnelig bygget som en Lincoln Zephyr-basert spesialbil til konsernsjef Edsel Fords påskeferie i Florida i 1939, men vakte så stor oppsikt at den ble satt i produksjon. Denne 1941-modellen tilhører det opprinnelige designet, som ble forandret med en langt ”tyngre” front i 1942, rett før krigen satte en stopper for produksjonen.

Se auksjonskatalogens listing her:

Siste amerikaner med V12

Etter krigen ble modellen tatt opp igjen, og produsert i noenlunde uforandret form i modellårene 1946 til 1948. Den ble da den siste V12-motoriserte bilen fra en av de store amerikanske bilprodusentene, og ble dermed nærmest regnet som en klassiker med det samme produksjonen opphørte.

Coupeen skal være omlakkert en gang, men hvorvidt bilen er restaurert - og om det i så fall skjedde allerede før filmrollen i 1972, fremgår ikke av auksjonslistingen. Tilstanden kan tyde på en bil i noenlunde velbevart originalstand. (Foto: Bonhams)
Coupeen skal være omlakkert en gang, men hvorvidt bilen er restaurert - og om det i så fall skjedde allerede før filmrollen i 1972, fremgår ikke av auksjonslistingen. Tilstanden kan tyde på en bil i noenlunde velbevart originalstand. (Foto: Bonhams)

De som har sett filmen vil stusse på at det i det hele tatt er noe igjen av bilen. For i en av gangsterfilm-historiens råest orkestrerte attentat-scener hviner det i kuler, smeller i stål og singler i glass mens fuglene flakser skremt av gårde, og solen og den milde vinden gjennom kornåkrene rundt snur det døve øret til. Men som alltid var det altså filmtriks.

Les også: For gammel? Hva med en Mustang fra "Transformers"?

To coupeer ble ødelagt

Ifølge auksjonskatalogen skal man i tillegg til denne bilen, som Sonny Corleone altså kom kjørende inn til bomstasjonen med, ha brukt ytterligere to biler av samme type: Den ene ble rigget for å se ut som at den ble beskutt ved bomstasjonen, mens en annen var ”ferdig” beskutt på forhånd, og ble trolig brukt til nærbilder.

En uvanlig lav panserlinje, en moderne takfasong med store vindusflater og et moderne karosseri uten gammeldagse stigtrinn gjorde Zephyr-baserte Continental til en oppsiktsvekkende toppmodell. (Foto: Bonhams)
En uvanlig lav panserlinje, en moderne takfasong med store vindusflater og et moderne karosseri uten gammeldagse stigtrinn gjorde Zephyr-baserte Continental til en oppsiktsvekkende toppmodell. (Foto: Bonhams)

En av leserne som har lagt igjen en kommentar på nettet forteller da også at hans far solgte det som trolig var sistnevnte bil til produksjonsselskapet forut for filmingen, og denne beskutte bilen skal deretter også ha blitt vist på diverse utstillinger og show som PR for filmen rundt midten av 1970-tallet.

Del med Facebook-vennene dine!

Uten at vi har funnet mer informasjon om akkurat det, kan det godt være at den bilen også har overlevd, i likhet med den som her er til salgs – og som altså aldri har vært skadet i det hele tatt. At man i det hele tatt ødela to autentiske slike biler, som allerede den gang var klassikere med stor verdi, viser at man siktet høyt med denne filmproduksjonen i 1972.

Selges i Scottsdale, Arizona

Den 17. januar kommer bilen for salg på auksjonsselskapet Bonhams auksjon i Scottsdale, Arizona, og som nevnt innledningsvis er det ikke bare Sonny Corleones coupé som dukker opp til salgs: På samme auksjon kan du nemlig også slå til på en 1941 Lincoln Custom Limousine, som med produksjonsantall på 295 er enda mer sjelden enn coupeen.

Se auksjonskatalogens listing av limousinen her:

295 limousiner ble bygget i den store Custom-serien i 1941, for øvrig et år med ny ramme og store tekniske forbedringer for den største Lincoln-serien. (Foto: Bonhams)
295 limousiner ble bygget i den store Custom-serien i 1941, for øvrig et år med ny ramme og store tekniske forbedringer for den største Lincoln-serien. (Foto: Bonhams)

Denne limousinen hadde en langt mindre fremtredende rolle i filmen, men blir blant annet brukt i ”juletre-scenen” av en konkurrerende mafia-families overhode når budskapet om at Vito Corleone har overlevd et mordforsøk skal overbringes.

Les også: Filmet utforkjøringen med BMW M3

Begge bilene kommer fra samme eier, den nå avdøde Lincoln-samleren og industrimillionæren Eugene Beardslee i Brookville, New York. Han eide allerede coupeen da ”The Godfather” ble spilt inn i 1972, og tilbød Coppolas produksjonsselskap å leie bilen da forespørselen om passende biler kom gjennom Lincoln-klubben.

Fra samme eiers garasje

Limousinen ble utleid av en annen Lincoln-entusiast i samme by, og skal ha vært helt nyrestaurert den gang. I tiden etterpå ble også denne bilen kjøpt av coupé-eier Beardslee, og begge bilene skal ha vært stilt ut som et ”film-par” i flere forskjellige sammenhenger.

Bak det korte bagasjerommet fikk Continental-coupeen og -cabrioleten plassert reservehjulet utvendig på tvers, noe som straks ble plukket opp av ettermarkedet og tilbudt som et luksustilbehør på de aller fleste amerikanske personbiler på 50-tallet. For Lincoln ble det et fremtidig kjennetegn på de flotteste modellene. (Foto: Bonhams)
Bak det korte bagasjerommet fikk Continental-coupeen og -cabrioleten plassert reservehjulet utvendig på tvers, noe som straks ble plukket opp av ettermarkedet og tilbudt som et luksustilbehør på de aller fleste amerikanske personbiler på 50-tallet. For Lincoln ble det et fremtidig kjennetegn på de flotteste modellene. (Foto: Bonhams)

Samleren Beardslee døde i 2000, og familien har i flere omganger solgt ut hans store samling av klassiske Lincolns i årene etterpå. Nå er det altså tid for ”Gudfaren”-bilene, og så spørs det om de også i tiden fremover vil leve side om side i samme luftkondisjonerte garasje og bli stilt ut til minne om en av filmhistoriens milepæler.

Bonhams Auctions har foreløpig ikke gått ut med noe anslag for hva man tror bilene vil innbringe, men det er naturlig å anta at mange vil være interessert i å sikre seg bilene.

Er du en av dem, er det altså bare én ting å gjøre: ”Make them an offer they can´t refuse”, som Don Vito Corleone ville gjort!

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Fan av "Dukes of Hazzard?" Da er dette ditt livs sjanse: