
1936 Cord 810: Sjeldenhet selges etter snart 60 år i garasjen
Restaureringen ble aldri noe av – nå kan du få sjansen!
Historiene om biler som dukker opp etter mange år i en låve er både mange og spennende. Ikke alle er like sanne, og ikke alle bilene som dukker opp er strengt tatt så mye å rope hurra for etter at forfallet har fått herje med dem.
Men av og til kommer en solskinnshistorie for dagen – slik som denne, i form av en Cord 810 fra 1936 som nettopp har dukket opp til salgs på eBay fra en selger i Chicago, Illinois.
Sjelden sjanse
Fire dager før auksjonen avsluttes ligger høyeste bud på 14.300 dollar, eller 85.000 kroner.

Selv om det nok vil stige mot slutten, er dette en unik begivenhet for fans av det gamle luksusmerket – de er sjeldne å finne til salgs i objekt-tilstand, og historien bak denne er nesten for god til å være sann.
Se eBay-auksjonen her:
Bilen selges nemlig på oppdrag fra et dødsbo, og bakgrunnen er ikke helt uvanlig – i hvertfall ikke i utgangspunktet.
Les også: Duesenberg - en av kandidatene til "tidenes amcar"
60 år i garasjen
Eieren kjøpte bilen som meget ung mann i 1952, og brukte den mens han gikk på skole. Etter et lite uhell et år eller to senere, som førte til at de særpregede forskjermene ble bulket, bestemte han seg for å pusse opp den da yngre enn 20 år gamle bilen – muligens fordi han forsto at bilen var sjelden nok til en dag å bli en virkelig klassiker.

Og så begynner det uvanlige – nemlig tidshorisonten for hva som skjedde – eller snarere ”ikke skjedde” – etterpå:
Enken etter eieren, som nylig døde, skal ha opplyst at den pleietrengende bilen var parkert på ”hedersplassen” i garasjen og var i ferd med å demonteres for restaurering allerede da hun giftet seg med eieren i 1954. Og selv om planene stadig var der, kom arbeidet aldri i gang igjen.
Usedvanlig godt utgangspunkt
Men hovedplassen i garasjen har den forsiktig nedplukkede klassikeren hatt helt til i dag. Med 29.000 miles på meteret, helt, om enn sprukket skinninteriør og sakte gnagende laminatslipp på rutene, har den stått tørt og godt og ventet på bedre tider i nesten 60 år.
Les også: Saab Sonett - sportsbilen for forhjulsdrift-fanatikere

Og nå er det altså dags.
Melder du deg på i kampen får du nok en av Cordene med lavest kjørelengde i verden, selv om du må beregne en komplett restaurering før du kan nyte dette rullende art deco-kunstverket, for øvrig signert legendariske Gordon Buehrig.
En av 1.629 bygde
Man tror bilen skal være rimelig komplett, og viser til at alt som er plukket av bilen fremdeles er lagret i de samme pappkartongene som de ble pakket ned i på 50-tallet. Altså kan selve pappkartongene være på grensen til å ha samlerverdi i seg selv...

Kun 1.629 eksemplarer skal ha blitt bygget av 810-modellen, fordelt på firedørs sedan og to- og firedørs convertible-karosserier.
Den oppsiktsvekkende bilen etterfulgte den langt mer tradisjonelt utseende L-29-modellen, som i Norge først og fremst er kjent som bilen Sonia Henie kjørte.
Cord var den første amerikanske bilen med forhjulsdrift, og det ekstremt tidløse designet på 810-modellen med skjulte frontlykter og uten stigbrett gjorde den til en bil man virkelig snudde seg etter allerede da den var ny.
Forut for sin tid
Den litt senere lanserte varianten 812, med omtrent samme utseende, fikk i tillegg montert kompressormating på Lycoming-motoren, som i seg selv var et kunstverk.

Om enn aldri så vakre, var de avanserte og kostbare Cord-bilene ikke helt feilfrie. En trøblete halvautomatisk firetrinns girkasse forsinket først produksjonsstarten for Cord 810 etter lanseringen i november 1935, og midt i de harde 30-årene var det ikke lett å være en liten bilprodusent.
Spesielt gjaldt dette for Errett Lobban Cords lille ”Cord Corporation” – som ikke akkurat hadde noen volum-modeller å berge seg på. Foruten Cord hadde konsernet også de til dels uhyggelig kostbare merkene Auburn og Duesenberg, og dårlig økonomi førte til slutt til at Cord la ned produksjonen og solgte hele sin bilrelaterte virksomhet i løpet av året 1937.
Se selgerens presentasjon av bilen i videovinduet under:
Les også: Elvis bulket Duesenberg under filminnspilling i 1966