Storsatsning på Gardermoen: Dette har de aldri gjort før
Her skal det produseres 200.000 kWt strøm årlig.
Porsche opplever en voldsom vekst i Norge. Det handler naturligvis først og fremst om elektrifisering. Taycan, merkets første elbil, har fått selskap av Taycan Cross Turismo og Taycan Sport Turismo.
Resultatet har blitt rekordsalg. Flere år på rad.
Derfor satses det også på å utvide forhandlernettverket. Det nyeste ligger på Gardermoen. Det åpnes offisielt i helgen – og blir det mest innovative så langt.
Nei – dette er vel egentlig ikke eksospotter..?
Bærekraftig
Det nye anlegget til Porsche er på rundt 2.300 kvadratmeter og er den første forhandleren som er sertifisert i henhold til BREEAM-standarden. Det er en internasjonal standard for miljø og bærekraft som stiller høye krav til bærekraftig produksjon og materialbruk.
Porsche Center Gardermoen har i tillegg til fjernvarme, installert solceller på taket. Anlegget er beregnet til å produsere i overkant av 200.000 kWt årlig. I perioder med overskuddsproduksjon vil strømmen bli ledet tilbake til strømnettet.
Her blir testbilene avslørt – i bussfeltet
Henter bilen fra Tyskland
Under åpningen i helgen, er det hentet en rekke helt spesielle biler. Til og med Porsche-museet i Stuttgart bidrar. De har sendt opp følgende trio: Racerbilene 919 LeMans, 99X Formula E og Taycan Rennwagen.
Totalt vil 40 nye og gamle Porsche-modeller stilles ut.
På listen finner vi blant annet også GT2 RS Weissach, GT3 RS Weissach og en Porsche 917 replica. Sistnevnte vises for første gang lørdag, på et lukket arrangement, men står også utstilt søndag.
Del av en enorm næringspark
– Det blir litt av en samling av biler, her. Så vi forventer mye folk, sier Petter Johannessen som er daglig leder Porsche Center Oslo & Gardermoen.
Etableringen er en av de første i Oslo Airport City, en ny næringspark – med fokus på innovasjon og bærekraft. Etter hvert vil dette området omfatte mer enn én million kvadratmeter med handel- og næringsareal.
Børge ventet på skyss hjem fra byen – så fikk han se dette
Fokus på elektrifisering
Taycan-modellene er forøvrig bare starten på Porsche sin elbil-satsning. Snart får vi også el-SUVen Macan. Den har faktisk vært på testkjøring i Norge, allerede.
Fram mot 2025 skal det investeres over 15 milliarder euro i elektrisk mobilitet, digital transformasjon og bærekraftig produksjon.
Forhandleren på Gardermoen får også Porsche sin Turbo Charger, som gir mulighet for hurtiglading opptil 360 kW.
"Budsjett-Porschen": Dette får du - dette vil du savne
Video: Derfor fløy vi 11 timer for å teste Porschen akkurat her: