Bekreftet: Rålekker elbil settes i produksjon

Kan få opptil 885 hestekrefter!

Polestar avslører nå at de skal bygge denne sportslige roadsteren – og at navnet blir Polestar 6.
Polestar avslører nå at de skal bygge denne sportslige roadsteren – og at navnet blir Polestar 6.
 Foto: DEJAN SOKOLOVSKI
Foto: DEJAN SOKOLOVSKI

Det svensk/kinesiske elbilselskapet Polestar har virkelig fått fotfeste i Norge. Deres bestselger, Polestar 2, har truffet godt. Den er tilgjengelig med både to- og firehjulsdrift og med to forskjellige batteripakker.

Polestar har allerede røpet flere av framtidsplanene sine – og i dag bekrefter de også produksjonen av det elektriske roadster-konseptet sitt.

Produksjonsbilen forventes lansert i 2026 som Polestar 6 – en elektrisk høyytelses roadster.

Interessenter i alle Polestars markeder kan reservere på polestar.com fra i dag, 16. august 2022.

Polestar 2 ble billigere – og fikk mer rekkevidde

– Overveldende respons

Det elektriske roadster-konseptet ble først vist i Los Angeles i mars som Polestar O₂, og viser selskapets visjon for fremtidige sportsbiler.

Den gangen forventet mange at den kun skulle være inspirasjon – og at selve bilen ikke ville gå i produksjon. Men her har altså ting snudd.

– Med den overveldende responsen fra kunder og media tok vi beslutningen om å sette roadsteren i produksjon. Jeg er veldig spent på å realisere dette, sier Polestar-sjef Thomas Ingenlath.

Viser fram rålekker bil – det er bare ett problem

Konseptbilen ble svært godt mottatt, da den ble vist fram i mars i år. Nå blir det altså mulig å bestille den.
Konseptbilen ble svært godt mottatt, da den ble vist fram i mars i år. Nå blir det altså mulig å bestille den.

Opptil 884 hestekrefter

Cabrioleten vil bli bygget på Polestars skreddersydde, limte aluminiumsplattform. Den er utviklet internt og har den samme høyytelses 800-volts elektrisk arkitekturen som allerede er bekreftet for Polestar 5.

Dette inkluderer ytelse på opptil 650 kW (884 hestekrefter) og 900 Nm fra en dobbel motor drivlinje, 0-100 km/t på drøyt 3 sekunder og en toppfart på 250 km/t.

For å feire lanseringen er det planlagt at 500 nummererte enheter av en spesiell «LA Concept»-versjon, «Polestar 6 LA Concept edition», skal produseres. Disse vil eksklusivt ha det unike blå eksteriøret, lyst skinninteriør og unike 21-tommers hjul fra det originale Polestar O₂-konseptet.

Én elbil-bekymring er den samme nå som for 200 år siden

Forventet lansering

Produksjonsbekreftelsen skjer i forbindelse med selskapets deltakelse med det elektriske roadster-konseptet på Pebble Beach Concours d'Elegance og "The Quail, A Motorsports Gathering"-arrangementer under Monterey Car Week i California.

Ytterligere tekniske detaljer og spesifikasjoner vil bli gitt etter hvert som produksjonsbilen realiseres, frem til forventet lansering i 2026.

Interiøret ser minimalistisk ut. Hvor mye av dette som blir med i produksjonsmodellen vet vi ikke.
Interiøret ser minimalistisk ut. Hvor mye av dette som blir med i produksjonsmodellen vet vi ikke.

Den råeste imponerer stort

Flaggskipet

Polestar har også tidligere vist at de kan lage biler med sportslig design. Flaggskipet heter kort og godt 1 – og er en bil som er produsert i et begrenset opplag på 1.500 eksemplarer.

Det finnes noen av disse i Norge. I skrivende stund ligger faktisk åtte slike til sags på bruktmarkedet.

Polestar 1 er en ladbar hybrid med firehjulsdrift, hele 125 kilometers elektrisk rekkevidde og 609 hestekrefter. Prisene starter på knappe 1,4 millioner kroner.

Video: Se vår test av Polestar 1 her:

Her debuterte Polestar som eget bilmerke