Bilene blir smartere – men dårlige veier slår ut systemene
Det er ikke bra for trafikksikkerheten.
De siste årene har det skjedd en liten revolusjon med systemer som hjelper bilførerne. Kameraer, radarer og sensorer registrerer omgivelsene og kan i mange tilfeller gjøre bilene så godt som helt selvkjørende.
Bilene kan for eksempel selv holde seg innenfor veimerkingen. De passer på avstanden til bilen foran og nødbrems-systemer slår inn hvis det er fare for sammenstøt – og sjåføren selv ikke reagerer.
Men dessverre kan man ikke alltid stole på at dette fungerer. I en ny undersøkelse gjort for NAF, svarer én av fem bilister (19 prosent), og hele 34 prosent av elbilistene, at de har opplevd at systemene ikke har virket som de skal.
NAF mener årsaken er dårlig veistandard:
Vanskelig å «lese veien»
– God førerstøtte forutsetter gode veier. Smale veier der oppmerkingen smuldrer vekk, eller mangler helt, kan gjøre det vanskelig for moderne biler å «lese veien». Som sjåfør har du ansvar for å kjøre trygt uansett hvilken hjelp bilen gir deg, men skal vi nå målet om å få ned ulykkene, må alle tiltak for å øke trafikksikkerheten virke sammen, sier sier Ingunn Handagard som er pressesjef i NAF
NAF mener økt satsing på vedlikehold og fornying av veinettet er et viktig trafikksikkerhetstiltak. Forfallet på veinettet vil koste om lag 100 milliarder kroner å utbedre, og mesteparten av midlene trengs til utbedring av fylkesveiene.
Bilene skal advare hverandre – for å gjøre trafikken sikrere
Ofte nye biler
– Bedre vedlikehold av veiene, flere strekninger med møtefri vei og midtoppmerking er noen av tiltakene som kan beskytte trafikantene og bidra til at ulykker unngås, sier Handagard, i en pressemelding.
Hele 34 prosent av elbilistene i undersøkelsen har altså opplevd at førerstøttesystemene svikter på grunn av veiens utforming.
– Elbiler er i hovedsak nye biler, gjerne med avansert teknologi om bord. Derfor er vi ikke overrasket over disse resultatene. Tvert om mener vi det understreker behovet for at veiene oppgraderes i takt med at bilene blir mer avanserte, sier Handagard.
Nå skal bilene hjelpe hverandre å finne P-plass
Elbilene underrepresentert
NAF har sett på andelen ulykker med personskade som involverer elbiler sammenliknet med andre drivlinjer for 2020 og 2021.
Tallene fra Statens Vegvesen viser at det ikke var en overrepresentasjon av elbiler blant ulykkesbilene, heller ikke blant dødsulykkene. Tvert om var elbiler noe underrepresentert, sammenlignet med elbilenes andel av bilparken.
Dette utstyret kan redde livet ditt
Se video: Her oppdager bilen at det snart smeller