Setter rekorder – de har aldri solgt flere biler

40 Urus på norske veier – det sier sitt.

SUV-en Urus har gitt Lamborghini en skikkelig opptur. Den står nå for 61 prosent av salget deres.
SUV-en Urus har gitt Lamborghini en skikkelig opptur. Den står nå for 61 prosent av salget deres.

Lamborghini er et av merkene som har en helt unik klang hos alle som har et forhold til bil. Heftig design, voldsomme ytelser og en knallsterk merkevare – her snakker vi drømfaktor.

Som for mange entusiastmerker har det vært både opp- og nedturer hos Lamborghini. 1970-årene var spesielt tøffe, en tid så det ut som selskapet skulle bli borte. Etter flere turbulente år kom så Volkswagen-konsernet inn i 1998. Etter det har de fleste pilene pekt oppover.

Første halvår i år har Lamborghini levert rekordresultater på flere områder. Ikke overraskende handler mye om SUV-en Urus, som virkelig har fått fart på salget deres.

Biler for verdens rikeste

Her var Lamborghini tidlig ute i det som er en svært eksklusiv bilnisje. Etter at merker som Range Rover, Porsche og de tyske premium-trillingene Audi. BMW og Mercedes lenge fikk ha dette markedet for seg selv, kom luksusbilprodusentene på banen.

I tillegg til Lamborghini, har merker som Bentley, Maserati, Aston Martin og Rolls-Royce kommet med SUV-er og med det gitt verdens rikeste mye nytt å velge mellom.

Les testen: Den råeste SUV-en du kan kjøpe nå

Urus har betydd veldig mye for Lamborghini-fabrikken i Italia – og har hentet mange nye kunder til merket.
Urus har betydd veldig mye for Lamborghini-fabrikken i Italia – og har hentet mange nye kunder til merket.

40 SUV-er i Norge

Olav Medhus er gründer og sjef for entusiastbutikken byMedhus. Ifølge Medhus har de agentavtale med Lamborghini i Norge.

Olav Medhus driver entusiastbutikken byMedhus.
Olav Medhus driver entusiastbutikken byMedhus.

– Merket har fått et voldsomt oppsving etter at Huracan kom i 2014. Det selges bra av alle modeller. Lamborghini Urus er det registrert 40 eksemplarer av i Norge nå, sier Medhus som titulerer seg selv som bilglede-selger.

Da Urus ble lansert i Norge, lå prisen på rundt 3,7 millioner, inkludert ekstrautstyr. Det stoppet ikke kjøperne.

Og det er ikke bare i Norge det går bra. Lamborghini har akkurat lagt frem tall for første halvår 2022. Her satte de ny rekord i antall utleverte biler. 5.090 eksemplarer har rullet ut av fabrikken. Hele 61 prosent av disse var Urus.

Topp 5: De heftigste fra Lamborghini

Urus tilhører nisjen med virkelig dyre SUV-er. Den har blitt ganske betydelig de siste årene.
Urus tilhører nisjen med virkelig dyre SUV-er. Den har blitt ganske betydelig de siste årene.

Kommer med elbil

Salgsinntektene økte 31 prosent, til 1,3 milliarder euro, eller nærmere 13 milliarder kroner. Og Lamborghini har pene marginer per bil. De satt igjen med en overskudd på nesten 4,5 milliarder denne perioden.

Nå skal de snart vise en fornyet Urus, samtidig som superbilen Aventador skal erstattes. Lamborghini er også i gang med elbil. Det er ventet at de vil komme med en svært sporty, elektrisk fireseter, men skal ligge noen år frem i tid.

Eiriks Lamborghini ble slukt av flammene

Med 40 eksemplarer solgt i Norge, er det relativt gode muligheter for å treffe på en Urus på veiene våre.
Med 40 eksemplarer solgt i Norge, er det relativt gode muligheter for å treffe på en Urus på veiene våre.

Norges billigste

40 solgte eksemplarer av Urus i Norge er et ganske ekstremt tall. I skrivende stund ligger det fem eksemplarer til salgs på bruktmarkedet.

Her starter prisene på 3.649.000 kroner for en sort 2019-modell som har rullet 53.000 kilometer. Dyrest er en bil fra 2020 med kilometerstand på 29.000. Her er prisforlangende 3.990.000 kroner.

Norges «rimeligste» Lamborghini akkurat nå, er forresten et eksemplar av superbilen Gallardo fra 2005. Den har gått 65.000 kilometer og blir din for 1.199.000 kroner.

Litt av en historie: Les mer om Lamborghini her

Video: Se Broom-Bennys første møte med Urus