Peugeot 5008 har lenge gått mot strømmen i det norske markedet. Etterspørselen er høyere enn tilbudet. Bestiller du nå, får du bil i 2023.
Peugeot 5008 har lenge gått mot strømmen i det norske markedet. Etterspørselen er høyere enn tilbudet. Bestiller du nå, får du bil i 2023.

Denne dieselbilen er det venteliste på

Nei, alle vil ikke ha elbil.

Elbilene står nå for over 70 prosent av nybilsalget i Norge. Ser vi på hva private kjøper, er andelen 90 prosent.

Det betyr at det ikke blir mye igjen til de øvrige drivlinjene. Men helt elektrisk er nybilmarkedet altså ikke.

Så langt i år er det solgt og registrert 2.629 dieselbiler her til lands. Blant merkene som fortsatt selger brukbart av modellene med dieselmotor er Skoda, Peugeot, Volkswagen og Mercedes.

Levering over nyttår

Peugeot 5008 er en av dieselbilene som lenge har markert seg med bra salg. Den har vært på markedet i mange år og fikk en facelift i 2020. Første halvår i fjor bidro den sterkt til at Peugeot faktisk økte dieselsalget sitt her hjemme, med over 50 prosent.

Stian Gihle er PR- og informasjonssjef for Peugeot i Norge.
Stian Gihle er PR- og informasjonssjef for Peugeot i Norge.

Nå har det bremset opp, men Peugeot kunne levert ut flere biler hvis det ikke hadde vært lang leveringstid på 5008:

– Bilen kan bestilles, men alle produksjonsmåneder i 2022 er nå fulle. Første levering er dermed rett over nyttår. Det er små volumer per måned, så det fyller seg fort opp. På grunn av leveringstiden velger nok også noen andre varianter, sier Stian Gihle som er PR- og informasjonssjef for Peugeot i Norge.

LES MER: Peugeot gikk mot strømmen

5008 har solgt bra i Norge, til tross for at den ikke har noen elektrifiserte drivlinjer.
5008 har solgt bra i Norge, til tross for at den ikke har noen elektrifiserte drivlinjer.

– Ekstreme familieegenskaper

Så langt i år er det registrert 161 eksemplarer av 5008 med dieselmotor. Med det er den Norges nest mest solgte personbil med diesel, bare slått av Skoda Kodiaq.

– Opp gjennom årene har 5008 levert på ekstreme familieegenskaper. Nylig opplevde vi at flystreik genererte behov for familiebiler som går direkte til Italia, Kroatia og Spania. Der leverer 5008 diesel 100 prosent, sier Gihle.

5008 har også lenge vært et lite unntak blant flerbruksbilene. Denne bilklassen har tapt mye salg de siste årene. Peugeot ga bilen en god dose SUV-faktor for at den skulle skille seg ut fra de mer snusfornuftige konkurrentene. Det viste seg å være et smart trekk.

Konkurrenter som Volkswagen Sharan, Ford S-Max/Galaxy og Renault Grand Scenic har alle forsvunnet ut, men 5008 har holdt stand.

Dette er en liten revolusjon for dieselmotoren

Peugeot 5008 er en rommelig bil, med mange smarte løsninger.
Peugeot 5008 er en rommelig bil, med mange smarte løsninger.

Nærmer seg en erstatter

Peugeot satser nå tungt på både elbiler og ladbar hybrider. 5008 er altså ingen av delene, den selges kun med bensin- og dieselmotor. Startprisen med diesel er på 544.900 kroner. Det mange faller for her er kombinasjonen av sju seter og god bagasjeplass. Bilen har også fått mye skryt for design og kjørekomfort.

Nå nærmer det seg en erstatter til 5008. Om det blir en bil i helt samme og klasse og størrelse, vet vi ennå ikke. Men den blir garantert elektrifisert og det er nok lite sannsynlig at Peugeot kommer til å tilby en utgave med dieselmotor.

Salget av små bensinbiler falt kraftig – det hadde én årsak

Video: Her tester vi en annen flerbruksbil med dieselmotor