Polestar er deleid av Volvo og bruker mye av samme teknologi. Det har nok også bidratt til å gi merket en god start i Norge.
Polestar er deleid av Volvo og bruker mye av samme teknologi. Det har nok også bidratt til å gi merket en god start i Norge.

Mange nye merker fra Kina – men bare én bil på topp 10

Så langt har det ikke tatt helt av.

Aldri før har vi fått så mange nye bilmerker til Norge på så kort tid: De siste par årene har Polestar, MG, Xpeng, Maxus, BYD, Hongqi og Nio alle etablert seg her til lands.

De kommer fra Kina – og de konsentrerer seg om elbiler her hjemme.

Når vi får så mange nye merker på kort tid, gjør det naturligvis noe med konkurransesituasjonen. De tradisjonelle bilmerkene har fått mye tøffere konkurranse. Men så langt merkes ikke dette veldig godt på registreringsstatistikkene.

Mange har bare én modell

De rykende ferske tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), viser at bare tre av disse merkene er inne blant de 20 mest solgte her til lands, etter årets sju første måneder. De har også relativt beskjedne plasseringer: Polestar er på 12. plass, MG er nummer 15, mens BYD tar 18. plassen.

Men her gjør vi nok også klokt å se litt bak tallene:

– Ja, det er flere ting som spiller inn her. Flere av disse merkene har så langt et begrenset modellutvalg, flere selger bare én bilmodell. Da blir det tøffere å hevde seg mot merker som har mange biler. I tillegg kommer det som påvirker statistikkene sterkt om dagen: Nemlig utfordringer med produksjonen og leveringstid. I noen tilfeller er de kinesiske merkene bedre stilt enn mange andre på dette området. Men heller ikke de går klar av problemene, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Så lang er ventetiden på Norges fem mest solgte

SUV-en BYD Tang gjør det bra i Norge, her er et stort antall biler klare for turen med båt fra Kina til Norge.
SUV-en BYD Tang gjør det bra i Norge, her er et stort antall biler klare for turen med båt fra Kina til Norge.

Har ikke tatt helt av

Ser vi på salg brutt ned på modeller, finner vi ett av de nye merkene inne på topp ti: Det er Polestar og deres 2, den er på niendeplass så langt i år. Så må vi helt ned på 17. plass for å finne BYD Tang – mens digre Hongqi E-HS9 er på 19. plass.

– Det er slett ikke dårlige tall for helt nye merker, men tatt helt av har det ikke. Mange av de tradisjonelle bestselgermerkene i Norge har lenge hatt betydelige leveringsproblemer. Nå er det tegn som tyder på at situasjonen er i ferd med å normalisere seg litt. Da kan det nok også bli tøffere å være fersk i markedet, sier Benny.

Halvledere har blitt den store hodepinen

Polestar 2 har truffet svært godt i Norge og er så langt i år den niende mest solgte bilen.
Polestar 2 har truffet svært godt i Norge og er så langt i år den niende mest solgte bilen.

Naturlig å starte i Norge

– Men så er det også enda flere nye merker på vei inn?

– Det er riktig. Vi får flere allerede i år. Det vil gjøre konkurransen enda tøffere. Elbilenes sterke posisjon i Norge gjør at vi er et naturlig marked å starte i for de som satser på elektriske biler. Samtidig er det klart det finnes et metningspunkt. Du må ha et visst volum for at det skal være lønnsomt å drive i et lite og langstrakt land som Norge. Derfor blir det svært spennende å følge dette fremover, sier Benny.

Har du hørt om Voyah? Nå kommer de til Norge

Volkswagen har lange ventelister på sin ID.4. Nå blir det interessant å følge utleveringstakten i høst.
Volkswagen har lange ventelister på sin ID.4. Nå blir det interessant å følge utleveringstakten i høst.

VW kommer for fullt

Så langt i år troner Tesla på salgstoppen i Norge, med til sammen 8.107 biler. Men nå kommer Volkswagen for fullt etter. 7.768 biler er fasit for VW nå, etter en knallsterk julimåned med hele 1.196 registrerte biler.

BMW er på tredjeplass, Toyota på fjerde og Audi på femte. Deretter følger Hyundai, Skoda, Volvo, Mercedes og Kia. Ford har plass 11, før vi altså finner Polestar på 12. plass.

Denne Kina-bilen skulle egentlig vært i Norge for mange år siden

Se video av BYD Tang under: