Skoda Enyaq har fått en svært god start i Norge. I juli gikk den helt til topps på salgsstatistikkene.
Skoda Enyaq har fått en svært god start i Norge. I juli gikk den helt til topps på salgsstatistikkene.

Nå er dette Norges mest solgte bil

Skoda helt til topps i juli.

Det er ikke så veldig mange år siden Skoda var et merke mange lo av. Så startet de på en skikkelig snuoperasjon. Nå er de et av Europas mest suksessrike bilmerker. Og her hjemme har Skoda gradvis bygget seg opp til en svært sterk posisjon.

I juli hadde de også Norges mest solgte og registrerte bilmodell. Da gikk nemlig elektriske Enyaq helt til topps på statistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

673 biler ble fasiten, med det slo den konsern-tvillingbror Volkswagen ID.4 med 24 biler. ID.4 endte på 649 eksemplarer i juli.

SUV-en ID.4 selger svært bra i Norge, her er det også til dels betydelig ventetid. Foto: NTB
SUV-en ID.4 selger svært bra i Norge, her er det også til dels betydelig ventetid. Foto: NTB

Selges i to utgaver

Det hører med til saken at det er betydelig leveringstid på både Enyaq og ID.4. Mange kunder har bestilt og sitter og venter på bil. Slik sett kunne tallene vært enda høyere. Men når disse to modellene topper statistikken, viser det i alle fall at både Skoda og Volkswagen nå klarer å levere ganske bra med biler.

Enyaq er en typisk familie-SUV av typen mange nordmenn ønsker seg. Til relativt gunstig pris får du en rommelig og høyreist bil, med mulighet for 4x4. Skoda tilbyr den i to utgaver: Først ut var en tradisjonell SUV, så kom den mer sporty coupe-utgaven.

Sistnevnte har fallende taklinje og litt mer vekt på design. Akkurat det har mange norske kjøpere sansen for.

Enkelt: Det er denne du skal ha!

Det er flere år siden Skoda første gang viste Enyaq Coupe. I år kom den endelig på markedet.
Det er flere år siden Skoda første gang viste Enyaq Coupe. I år kom den endelig på markedet.

Ikke-elbil på tredjeplass

Etter Enyaq og ID.4 følger faktisk en ikke-elbil. På tredjeplass i juli er nemlig Toyota Yaris, med 440 eksemplarer. Dette er en hybridbil, en biltype som har mistet ganske mye av salget de siste årene.

Hyundai Ioniq 5 har truffet norske kjøpere godt med sitt særegne design, den tar fjerdeplassen i juli med 279 biler. Deretter følger MG ZS med 269 og Audi e-tron med 253 biler.

Mest solgte bil: Dette kunne bare skjedd i Norge

Her ble VW ID.5 avduket tilbake i november 2021. Bilen har svært mye til felles med ID.4, men telles som egen modell på statistikkene. Foto: NTB
Her ble VW ID.5 avduket tilbake i november 2021. Bilen har svært mye til felles med ID.4, men telles som egen modell på statistikkene. Foto: NTB

Ville vært Norges mest solgte

Volkswagen ID.5 tar for øvrig niendeplassen med 204 biler. Dette er egentlig en modellutgave av ID.4. Men ettersom Volkswagen har gitt bilene hver sitt navn, telles de også separat i statistikkene.

Hvis ID.4 og ID.5 hadde vært slått sammen, ville den med god margin vært Norges mest solgte i juli.

Tro det eller ei: Dette er faktisk en Skoda

Slik ser de offisielle juli-tallene ut. Tabell fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Slik ser de offisielle juli-tallene ut. Tabell fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Video: Kanskje årets beste SUV-kjøp – det er bare ett problem...