Volkswagen rygget tilbake hele 24 prosent i juni, dette ble totalt sett den dårligste måneden for registering av nye biler i Europa siden 1996. Foto: NTB
Volkswagen rygget tilbake hele 24 prosent i juni, dette ble totalt sett den dårligste måneden for registering av nye biler i Europa siden 1996. Foto: NTB

Dårligste Europa-tall på 26 år

Antall nyregistrerte biler har falt kraftig.

Antall nyregistrerte biler er ned 15 prosent i Norge så langt i år, sammenlignet med 2021. I resten av Europa går det enda tråere.

Når juni-tallene fra de ulike markedene er oppsummert, viser de en nedgang på 17 prosent. 1.070.000 nye biler ble registrert denne måneden. Det er en ned17 prosent fra fjoråret, som også historisk sett var svakt.

Vi må helt tilbake til 1996 for å finne et så lavt junitall for Europa. Og det er lite som tyder på en snarlig bedring her.

Håpet på full fart

Årsaken er i hovedsak mangel på deler, særlig såkalte halvledere som er en viktig del av elektronikken i bilene. Dette skaper lange ventelister, både i Norge og i resten av Europa.

Da mange hadde håpet det skulle bli full fart etter korona-pandemien, skjedde det motsatte. Flere bilfabrikker har stoppet opp på grunn av delemangel, andre har måttet redusere produksjonen kraftig.

I tillegg kommer utfordringer med logistikk, transport og også økte råvarekostnader. Krigen i Ukraina har også skapt utfordringer. I sum rammer dette bilindustrien hardt.

Derfor må mange vente så lenge på nybil

Moderne biler består av flere tusen deler. Da skal det heller ikke mye til før man får problemer med produksjonen. Foto: NTB
Moderne biler består av flere tusen deler. Da skal det heller ikke mye til før man får problemer med produksjonen. Foto: NTB

Dropper rimelige biler

Volkswagen-konsernet var hardest rammet i juni, med en nedgang på hele 24 prosent. Stellantis som har bilmerker som Peugeot, Citroën og Opel falt 17 prosent. Hyundai/Kia rygget på sin side tilbake 3,9 prosent.

Flere bilprodusenter må nå prioritere hardt hvordan de bruker delene som er tilgjengelige. Hos flere har man trappet ned produksjonen av rimeligere modeller, og heller prioritert dyre biler som også gir bedre marginer. Elbiler og ladbare hybrider har også til en viss grad blitt skjermet.

Slutt etter 46 år i Norge

Elektriske Nissan Ariya er en av mange bilmodeller som har blitt forsinket i år. Men her er de aller første eksamplarene på plass i Norge.
Elektriske Nissan Ariya er en av mange bilmodeller som har blitt forsinket i år. Men her er de aller første eksamplarene på plass i Norge.

Kjøper bruktbil i stedet

Både Mercedes og BMW meldte tidligere i sommer at de nå ser at tilgangen på halvledere begynner å bli mer normalisert. Men det er uansett ventet at det vil ta tid å få produksjonen tilbake til tidligere nivåer og få redusert ventelistene. Derfor er det ikke ventet noen snarlig bedring.

Det som også skaper mye frustrasjon både i bilbransjen og hos kundene, er at så mye er uforutsigbart. Det er vanskelig å kunne love en konkret leveringstid på bilene. Dermed vil nok også mange kunder sette seg på gjerdet og eventuelt kjøpe bruktbil, i stedet for å bestille en nybil man ikke vet når kommer.

Får ikke laget skjermer – derfor kan du heller ikke bestille bilen

Video: Bruktbil i stedet? Her tester vi en legendarisk modell